|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TEA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TEA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Terénní aktivity
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/TEA2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška seznamuje obecným výkladem i sledem příkladů s pojetím archeologického výzkumu jako kontinuálního poznávacího procesu s přesně definovanými fázemi. Důraz je kladen na terminologii a základy některých hlavních analytických a syntetických postupů v terénní archeologii i postexkavaci.
Přednáška je doplněna cvičením, v němž studenti prezentují, výlučně na základě studia doporučené zahraniční literatury, příklady použití progresivních archeologických metodologických postupů a podrobují je následné diskusi.
|
Požadavky na studenta
|
Faktografická znalost v rozsahu přednášené látky, multimediální prezentace referátu v rámci cvičení, účast v diskusi.
|
Obsah
|
1. Kognitivní proces v archeologii - obecná charakteristika
2. Vzorkování v archeologii
3. Metodologie terénního výzkumu složitých stratifikovaných situací: definice a postup archeologického terénního projektu
4. Exkavace, stratigrafická analýza, syntéza a interpretace
5. Postexkavační fáze výzkumu. Význam a příklady použití kvantitativních metod analýzy a syntézy.
6. Archeologická analýza staveb a architektury. Výběr přístupů a metod při výzkumu zastavěného prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Edward C. Harris. Principles of archaeological stratigraphy. London, 1997.
-
Základní:
Witold Hensel, Stanisław Tabaczyński, Przemysław Urbańczyk. Theory and practice of archaeological research. Volume II,Acquisition of field data at multi-strata sites.. Warszawa, 1995.
-
Základní:
Witold Hensel, Stanisław Tabaczyński, Przemysław Urbańczyk. Theory and practice of archaeological research. Volume III, Dialogue with the data: the archaeology of complex societies and its context in the ´90s.. Warszawa, 1998.
-
Doporučená:
Ellis, L. Archaeological Method and Theory. 2000. ISBN 0815313055.
-
Doporučená:
Jaroslav Malina. Archeologie včera a dnes aneb Mají archeologové šedé hmoty více za nehty než za ušima?. [Díl] 1. České Budějovice, 1981.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň, 2007.
-
Doporučená:
Shennan, Stephen. Quantifying archaeology.
-
Doporučená:
Orton, Clive. Sampling in archaeology. Cambridge, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
24
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout metody současné terénní archeologie
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne problematiku realizace archeologického projektu |
Vysvětlí kognitivní proces v současné archeologii |
Shrne problematiku vzorkování v archeologii |
Vysvětlí základní termíny oboru |
Shrne moderní přístupy a metody výzkumu zastavěného prostředí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
To apply individual steps of archaeological method on difficult archaeological contexts |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
|
|
|
|