|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / TAM5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
TAM5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie a metoda 5
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/ENV
|
Vyloučené předměty
|
KAR/ENV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem cyklu přednášek je seznámení s pravěkým a raně středověkým přírodním prostředím a poznání interakce mezi člověkem a přírodou.
|
Požadavky na studenta
|
1. Vypracování zápočtové práce: zpravidla se váže k užití některé metody environmentální archeologie v tématu daném bakalářskou prací. Rozsah: ca. 3 stránky řádkováním 1 (včetně soupisu literatury).
2. Znalost přednášené problematiky v rozsahu daném jednotlivými přednáškami - k předmětu neexistují skripta (při každé přednášce se zdůrazňuje látka, která bude předmětem zkoušky). Vysvětlení principu jednotlivých metod a především možnosti jejich praktického použití při archeologickém výzkumu nebo při teoretickém výzkumu. Důraz je kladen na logické uvažování.
|
Obsah
|
Jednotlivé přednášky: 1. Úvod do studia environmentální archeologie, historie a doučasné trendy v oboru. 2. Změny environmentu a jejich datování: přehled datovacích metod využívaných v archeologii a environmentální archeologii (dendrochronologie, metoda radioaktivního uhlíku, optická luminiscence a další). 3. Změny vegetace v holocénu - pylová analýza jako hlavní nástroj ke zkoumání vegetačních změn a lidského vlivu na krajinu. 4. Makrozbytková analýza rostin - metoda zkoumající změny krajiny, způsoby obživy, způsoby zemědělské výroby výroby, dietu a přípravu jídel. Základy domestikace rostlin. 5. Analýza malakofauny - jedna z metod zkoumání minulého přírodního prostředí především z hlediska paleoklimatu, vegetace i lidského vlivu na krajinu. 6. Archeozoologie - analýza kosterních pozůstatků zvířat v archeologických kontextech. Má zásadní význam pro sledování domestikace zvířat, vývoj zemědělství, technologických inovací, diety a krajinných změn. 7.-8. Kvarterní geologie a geomorfologie - vývoj kvartéru, tj. období spjatého s vývojem člověka. Změny klimatu a zemského povrchu a jejich příčiny. Využití metod geologie a geomorfologie pro archeology. 9. Pedologie - metoda zkoumající současný zemský povrch. Vznik půdy, přehled základních půdních typů a praktické pokyny pro využití pedologických znalostí v archeologii. 10. Paleoklimatologie - základní znalosti o příčinách klimatických změn v kvartéru a přehled dosavadních klimatických modelů pro posledních 10000let. Důsledky klimatických změn na změny lidského chování. 11.-12. Vývoj krajiny a lidských sídel ve světle výsledků environmentální archeologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čulíková, V. Archeobotanika v české archeologii na prahu 3. tisíciletí, Archeologické rozhledy 56/3 (2004), s. 661-671 ..
-
Základní:
Kyselý, R. Kvantifikační metody v archeozoologii. Archeologické rozhledy LVI, 279-296.. 2004.
-
Základní:
Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
-
Základní:
Pokorný, P. Problémy krajinné archeologie v pylových analýzách přirozených uloženin: příspěvek k mezioborové spolupráci, ARLIII, 191-210.. 2001.
-
Základní:
Světlík, I. - Dreslerová, D. - Limburský, P. - Tomášková, L. Radiouhlík v přírodě a jeho využití pro datovací účely. Archeologické rozhledy LIX.. 2007.
-
Doporučená:
Brown, A. G. Alluvial geoarchaeology : floodplain archaeology and environmental change. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-56820-X.
-
Doporučená:
Jankovská, V. Archeologie a pylová analýza - metodické poznámky Archeologické rozhledy. 49, 146-147. 1997.
-
Doporučená:
Archeologie pravěkých Čech. Díl 1. 2008.
-
Doporučená:
Mikyška, Rudolf. Geobotanická mapa ČSSR. Praha : Academia, 1972.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf; Kotyza, Oldřich. History of weather and climate in the Czech lands : daily weather records in the Czech lands in the sixteenth century II. Brno : Masaryk University, 1999. ISBN 80-210-2095-4.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. K holocénu Komořanského jezera, Památky archeologické. Památky archeologické. Praha Československá akademie věd, 1985.
-
Doporučená:
Dreslerová, D. Klima v pravěku ? mýtus a skutečnost. Několik poznámek k článku Jana Bouzka. Archeologické rozhledy LVII, 534 ? 548.. 2005.
-
Doporučená:
Brázdil, R. - Kotyza, O. Kolísání klimatu v Českých zemích v první polovině našeho tisíciletí, Archeologické rozhledy 49, 663-699.. 1997.
-
Doporučená:
Dreslerová, D. - Sádlo, J. Les jako součást pravěké kulturní krajiny, Archeologické rozhledy 52, 330-346.. 2000.
-
Doporučená:
Demek, Jaromír. Obecná geomorfologie : Vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. fakult univerzit. 1. vyd. Praha : Academia, 1988.
-
Doporučená:
Matoušek, V. Příroda, člověk a česká archeologie: obrázky z výstavy. In: In: Beneš, J. ? Brůna, V. (ed): Archeologie a krajinná ekologie. Most 1994, 75-83.. 1994.
-
Doporučená:
Dreslerová, D. - Pokorný, P. Vývoj osídlení a struktury pravěké krajiny na středním Labi. Pokus o přímé srovnání archeologické a pyloanalytické evidence. ? Settlement and prehistoric land-use in middle Labe valley, Central Bohemia. Direct comparison of archaeological and pollen-analytical data. Archeologické rozhledy LVI, 739-762.. 2004.
-
Doporučená:
Peške, L.. Vývoj přírodovědných disciplin v AÚ, Památka archeologické, Supplementa 1: 259-278. 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
22
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Shrnout chemii a biologii v rozsahu středoškolské výuky |
Shrnout základy současné archeologické teorie a metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout metody zkoumání přírodního prostředí a ekofaktů a naturfaktů v archeologickém kontextu |
Uvést příklady a cíle mezioborové spolupráce v archeologii |
Vyjmenovat vybrané živočišné a rostlinné druhy v latinském jazyce |
Vysvětlit po teoretické stránce problematiku odběru a zpracování environmentálních vzorků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Volit odpovídajících metod zkoumání přírodního prostředí v minulosti s ohledem na kladené otázky |
Je schopen základního odběru environmentálních vzorků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
|
|
|
|