|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / SULS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
SULS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Struktura a události lidského světa 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/TAU
|
Vyloučené předměty
|
KAR/TAU
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s pojmy struktura a událost v archeologii a se souvisejícími teoriemi.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost teoretického rámce přednášky, specifického pojmosloví a faktografie bude ověřována ústní zkouškou.
|
Obsah
|
Protiklad struktur a událostí, obsah pojmu "událost" v archeologii, dvojí pojetí času. Paměťové prostředky, materiální paměť a písmo. Protiklad historického a antropologického pojetí minulosti. Řešení těchto problémů v tradiční a procesuální archeologii. Studium trajektorií, genealogií a archeologické narace. Difúze a demografická mobilita jako forma události.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný, E. Demografie pravěkých pohřebišť. Archeologický ústav ČSAV Praha, 1983.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Doporučená:
Demographic traces of technological innovation, social change and mobility: from 1 to 8 million Europeans (6000?2000 BCE). In: Kadrow, S. (ed.), Festschrift Kruk. Cracauw, Bonn: Habelt, 493-506.
(Müller, J.)
-
Doporučená:
Sedláček, Tomáš. Ekonomie dobra a zla Po stopách lidského tázání od Gillgameše po finanční krizi. Praha : 65. pole, 2012.
-
Doporučená:
Bárta, Miroslav; Kovář, Martin. Kolaps a regenerace: cesty civilizací a kultur : minulost, současnost a budoucnost komplexních společností. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-2036-9.
-
Doporučená:
Tainter, Joseph A. Kolapsy složitých společností. Praha : Dokořán, 2009. ISBN 978-80-7363-248-9.
-
Doporučená:
Diamond J. Svět, který skončil včera: Co se můžeme naučit od tradičních společností? Jan Melvil. 2012.
-
Doporučená:
Černý, V. - Hofmanová, Z. - Květina, P. Synopse populační genetiky evropského pravěku, Archeologické rozhledy 69, 331-360.. 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne problematiku protikladu struktur a událostí |
Vysvětlí obsah pojmu "událost" v archeologii |
Shrne protiklad historického a antropologického pojetí minulosti |
Shrne problematiku studia trajektorií, genealogií, archeologické narace, difúze a demografické mobility jako formy události |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Formuluje možnosti řešení problematiky paměťových prostředků, materiální paměti a písma v tradiční a procesuální archeologii |
Je schopen sledovat nejen formální vlastnosti, ale také účel artefaktu v rovině praktické, společenské a symbolické |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|