|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / SMM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
SMM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci semináře budou studenti seznámeni s vymezením oboru, charakteristikou jeho pramenů a vztahu k příbuzným disciplínám. Dále budou s pomocí příkladů charakterizovány jednotlivé informační zdroje využívané v odborné práci, vysvětleny zásady práce s nimi s důrazem na etiku. Studenti se naučí porozumět odbornému textu a kriticky jej využívat. Výsledky studia odborné literatury budou prezentovat prostřednictvím referátů.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test, referát, seminární práce, aktivita na semináři.
|
Obsah
|
Základní témata:
1. Vymezení oboru
2. Základní kategorie pramenů, jejich povaha, výpovědní schopnosti a limity, vyčerpatelnost
3. Odlišnosti studia minulosti na základě různých historických pramenů, jejich odraz v historickém dědictví
4. Odlišnosti studia živé a zaniklé kultury, mezioborová spolupráce
5. Charakteristika různých informačních zdrojů (odborná literatura, omapy s odborným obsahem, databáze, 3D vizualizace apod.), jejich hodnocení a kritické využívání; odlišnosti obecných zdrojů (zejm. na internetu) a odborného textu
6. Základní druhy odborných textů: monografie a kapitoly v monografii, článek v periodiku, stať ve sborníku, kritický katalog výstavy, informace a hodnocení odborné literatury (anotace, zpráva, recenze); poznámkový aparát, práce s odborným textem
7. Zdroje na internetu a kritické hodnocení zdrojů
8. Etika v odborné a vědecké práci, původní a převzatá data a informace, citace zdrojů
9. Kritický rozbor, hodnocení a využití odborného textu
10. Prezentace výsledků studia odborných textů prostřednictvím seminárního referátu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda, Martin. Archelogie krajiny : vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0780-6.
-
Základní:
Bintliff, John L.; Kuna, Martin; Venclová, Natalie. The future of surface artefact survey in Europe. Sheffield : Sheffield Academic Press, 2000. ISBN 1-84127-134-9.
-
Doporučená:
Kuna, M. : Povrchový sběr a intenzita využití krajiny v pravěku. In: Kozłowski, J. K. - Neustupný, E. (eds.), Archeologia przestrzeni. Metody i wyniki badań osadniczych w dorzeczach górnej Łaby i Wisły. Kraków Polska Akademia Umijetnosci. Kraków Polska Akademia Umijetnosci., 2001. ISBN 83-88857-09-6.
-
Doporučená:
Campana, S. - Dabas, M. Archaeological impact assessment: The BREBEMI Project (Italy), Archaeological Prospection 18, 139-148.. 2011.
-
Doporučená:
Kuna, M. Archeologický průzkum povrchovými sběry, Zprávy ČAS - Suplément 23.. Praha, 1994.
-
Doporučená:
GOJDA, M. - JOHN, J. A KOL. Archeologie a letecké skenování krajiny. 2013.
-
Doporučená:
Schiffer, M. B. Formation processes of the archaeological record.. Salt Lake City: University of Utah Press, 1996. ISBN 0-87480-513-9.
-
Doporučená:
Smetánka, Zdeněk; - Klápště, Jan. Geodeticko-topografický průzkum zaniklých středověkých vsí na Černokostelecku, Památky archeologické. Praha Československá akademie věd, 1981.
-
Doporučená:
Vencl, S. K otázce věrohodnosti svědectví povrchových souborů, Archeologické rozhledy 47, 11-57.. 1995.
-
Doporučená:
Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha, 2004.
-
Doporučená:
John, J. Počítačová podpora dokumentace terénních reliktů v archeologii. In: Počítačová podpora v archeologii 2. Brno-Praha-Plzeň, 360-371.. Brno-Praha-Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Křivánek, R. - Gojda, M. Půdní a geologické podmínky při leteckém a geofyzikálním průzkumu, Živá archeologie - REA 11, 92-95.. 2010.
-
Doporučená:
Gojda, Martin; Dreslerová, D. - Foster, P. - Křivánek, R. - Kuna, M. - Vencl, S. - Zápotocký, M. Velké pravěké ohrazení v Klech (okr. Mělník). Praha Archeologický ústav AV ČR, 2002.
-
Doporučená:
Trefný, M. - Švejcar, O. Výsledky povrchových průzkumů metodou sběru. In: Gojda, M. - Trefný, M.: Archeologie krajiny pod Řípem. 80 - 102.. Plzeň, 2011.
-
Doporučená:
Novák, R. Zaměřování a vizualizace antropogenních reliéfních tvarů. In: P. Vařeka (eds): Archeologie zaniklých středověkých vesnic na Rokycansku I, 61-67.. Plzeň, 2006.
-
Doporučená:
Křivánek, Roman. Způsoby využití geofyzikálních měření jako metody průzkumu hradišť, Archeologie ve středních Čechách, str. 489-503. Praha ÚAPPSČ, 2000. ISBN 80-902457-6-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
9
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
Používat s porozuměním odborný jazyk |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku informačních zdrojů |
Shrnout charakteristiky jednotlivých druhů odborných textů |
Shrnout problematiku studia živé a zaniklé kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Budovat vlastní informační systémy |
Ovládat pravidla vědeckého aparátu a etická pravidla vědecké práce |
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|