|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / PROS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
PROS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Studium prostoru ve společenských vědách
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/UAFP2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do teorie a metodologie studia prostorových jevů ve společenských vědách.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování projektu.
|
Obsah
|
Kurz je založen na výkladu spojeném s praktickým řešením jednoduchých úloh ve speciální učebně. Znalosti a dovednosti si studenti osvojí na konkrétních příkladech z antropologie, archeologie, politologie či sociologie (podle odborného zaměření zapsaných studentů).
Úvod: význam studia prostorových jevů ve společenských vědách
Teoretické pojmy: koncepty prostoru, hranice, vztah centra a periferie, síťové modely
Metodologické nástroje: sběr dat, deskriptivní systém
Vzorové příklady řešení úloh: analýza struktury osídlení, pohřebních areálů, volebních výsledků, sponzoringu politických stran, migrace apod.
Prezentace vlastních projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Polygons in archaeology, Památky archaeologické LXXXVII, str. 112-136. 1996.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Příspěvky k prostorové archeologii 1. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-60-0.
-
Základní:
Šmejda, Ladislav; Turek, Jan. Spatial analysis of funerary areas. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-07-5.
-
Rozšiřující:
Peng, Zhong-Ren; Tsou, Ming-Hsiang. Internet GIS : distributed geographic information services for the internet nad wireless networks. [Hoboken] : John Wiley & Sons, Inc., 2003. ISBN 0-471-35923-8.
-
Rozšiřující:
Johnston, Kevin. Using ArcGIS geostatistical analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-006-6.
-
Rozšiřující:
McCoy, Jill; Johnston, Kevin. Using ArcGIS spatial analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-005-8.
-
Rozšiřující:
Booth, Bob. Using ArcGIS 3D analyst. Redlands : ESRI, 2000. ISBN 1-58948-004-X.
-
Doporučená:
Booth, Bob; Mitchell, Andy. Getting started with ArcGIS. New York : ESRI, 1999. ISBN 1-879102-93-5.
-
Doporučená:
Burrough, Peter A.; McDonnell, Rachael A. Principles of geographical information systems. 1st ed. repr. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-823365-5.
-
Doporučená:
Booth, Bob; Mitchell, Andy. Začínáme s ArcGIS. Redlands : ESRI, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
54
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrne v obecné rovině význam archeologie jako vědní disciplíny a její metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Na uživatelské úrovni ovládat práci na PC |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne teoretické přístupy a metody studia prostorových jevů ve společenských vědách (antropologie, archeologie, politologie či sociologie) |
Vysvětlí teoretické pojmy; prostor, hranice, vztah centra a periferie |
Ovládá metodologické nástroje, sběr dat, tvorbu deskriptivního systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen shromáždit odborná pozorování v geodatabázi |
Je schopen zhodnotit kvalitu dat |
Je schopen aplikovat na soubory dat analytické nástroje z oblasti geografických informačních systémů je schopen interpretovat dosažené výsledky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|