|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / NMSX1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
NMSX1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie novověku a současnosti 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/NMS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem přednášek je poskytnout studentům základní přehled archeologie vymezeného období v těch oblastech našeho kontinentu, kde je zkoumání sledovaného období archeologickými metodami v posledních desetiletích rozvíjeno (zejm. Britské ostrovy, Skandinávie, Holandsko, Německo a české země). Zároveň se kurs soustředí na vymezení této subdisciplíny archeologie, smysl zkoumání kořenů moderní evropské společnosti z hlediska materiální kultury a hlavní přístupy evropského bádání. Samostatná pozornost je věnována nově se rozvíjející archeologii 20. století a současnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky jsou doplněny cvičením, kde budou diskutovány vybrané problémové okruhy, výzkumné projekty, lokality a druhy movitých artefaktů. Studentům je zadáváno samostudium, které zahrnuje studium literatury, vypracování odborných textů (eseje), i přípravu prezentace jednotlivých výzkumných projektů nebo souboru artefaktů.
Studenti prezentují na cvičeních (alespoň 2x) referáty na zadaná témata. Zároveň se aktivně účastní diskusí sledovaných problémů.
Kurs je zakončen ústní zkouškou, kterou mohou skládat pouze studenti, kteří získali alespoň 40 bodů z možných 55, a to ze tří postupně zadávaných písemných prácí: 3. týden semestru: přehled bádání o vybraném druhu movitých artefaktů, 6. týden semestru: srovnání dvou výzkumných projektů sledujících obdobnou tématiku v různých částech Evropy, konec semestru: zpracování širšího tématického okruhu s důrazem na možnosti a limity výpovědi archeologických pramenů.
|
Obsah
|
Kurs je určen studentům postgraduálního studijního oboru archeologie (studijní program historické vědy), příp. studentům příbuzných oborů (sociální a kulturní antropologie, moderní dějiny). Zaměřuje se na archeologii a artefaktuální složku kultury Evropy od počátku novověku (přelom 15./16. století) do 20. století a současnosti.
1. Úvod do archeologie novověku, moderní doby a současnosti
2. Vesnice, kulturní krajina a zemědělství 1 (16. - 17. století)
3. Vesnice, kulturní krajina a zemědělství 2 (18. - 19. století)
4. Novověké městské prostředí, řemesla, obchod
5. Sídla šlechty, zahrady, parky
6. Fortifikace a archeologie konfliktních areálů novověku
7. Těžební, zpracovatelské a výrobní areály novověku
8. Movité artefakty - základní přehled
9. Průmyslová revoluce a industriální archeologie
10. Archeologie konfliktů 20. století
11. Archeologie studené války
12. Archeologie současnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Pavel Vařeka, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
James Symonds, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Pavel Vařeka, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
James Symonds, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Pavel Vařeka, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Robertshaw, Andrew; Kenyon, David. Digging the trenches : the archaeology of the Western Front. Barnsley : Pen & Sword Military, 2008. ISBN 978-1-84415-671-9.
-
Základní:
Penrose, Sefryn. Images of change : an archaeology of England's contemporary landscape. Swindon : English Heritage, 2007. ISBN 978-1-905624-14-0.
-
Základní:
Gaimster, David R. M.; Gilchrist, Roberta. The archaeology of reformation, 1480-1580 : papers given at the archaeology of reformation Conference, February 2001, hosted jointly by Society for Medieval Archaeology, Society for Post-Medieval Archaeology. Leeds : Maney, 2003. ISBN 1-904350-00-3.
-
Doporučená:
Harrison, R. ? Schofield, J. After Modernity: Archaeological Approaches to the Contemporary Past. Oxford, 2010.
-
Doporučená:
Schofield, J. Aftermath: Readings in the Archaeology of Recent Conflict. New York, 2009.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Association for World War Archaeology (AWA):.
-
Doporučená:
Leone, M. P. & Potter P. B. (eds.). Historical Archaeologies of Capitalism. New York, 1999.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Imperial War Museum:.
-
Doporučená:
Palmer, Marilyn; Neaverson, Peter. Industrial archaeology : principles and practice. London : Routledge, 1998. ISBN 0-415-16769-8.
-
Doporučená:
Capella, E. C. ? Symonds, J. Industrial Archaeology. Future Directions. New York, 2005.
-
Doporučená:
Saunders, Nicholas J. Killing Time : archaeology and the First World War. Gloucestershire : History Press, 2010. ISBN 978-0-7524-5602-7.
-
Doporučená:
Deagan, K. Neither History nor Prehistory: The Questions that Count in Historical Archaeology. Historical Archaeology 22(1), 7?12.. 1988.
-
Doporučená:
časopis:. Post-medieval Archaeology.
-
Doporučená:
Smetánka, Z. ? Žegklitz, J. Post-medieval archaeology in Bohemia and its problems, In: Studies in Postmedieval Archaeology 1. Prague, 7 ? 22.. 1990.
-
Doporučená:
Crossley, D. Post-medieval Archaeology in Britain. London ? Leicaster ? New York, 1994.
-
Doporučená:
Rathje, William L.; Murphy, Cullen. Rubbish! : the archaeology of garbage. Tucson : University of Arizona Press, 2001. ISBN 0-8165-2143-3.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Society for Historical Archaeology.
-
Doporučená:
archeologická společnost:. Society for Post-medieval Archaeology.
-
Doporučená:
časopis:. Studies in Postmedieval Archaeology 1 (1990), 2 (2007), 3 (2009).
-
Doporučená:
Nicka, D. ? Beaudry, M. C. The Cambridge Companion to Historical Archaeology. Cambridge, 2006.
-
Doporučená:
Stratton, Michael; Trinder, Barrie Stuart. Twentieth century industrial archaeology. London : E&FN Spon, 2000. ISBN 0-419-24680-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
31
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie pro poznání minulosti |
Vyjmenuje základní historické milníky novověku a doby moderní |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne problematiku archeologie novověku, moderní doby a současnosti v evropském kontextu |
Nastíní vývoj hmotné kultury ve sledovaném období |
Shrne základní cíle a přístupy této archeologické specializace a její významu pro poznání moderní evropské společnosti |
Shrne možnosti studia nedávné minulosti prostřednictvím archeologických pramenů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen využívat poznatky vycházející zejména z historie, etnologie a sociální a kulturní antropologie při poznání hlubší i nedávné minulosti |
Je schopen využívat hlubší mezioborové spolupráce při formulování otázek týkajících se hlubší i nedávné minulosti |
Je schopen časově zařadit běžné součásti hmotné kultury ve sledovaném období |
Je schopen vyjmenovat a popsat klíčové archeologické lokality vztahující se ke sledovanému období |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|