|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / NE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
NE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Panorama neolitu Evropy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Archeologie evropského neolitu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs má za cíl seznámit posluchače s neolitickým obdobím. Geograficky je téma omezeno Evropou s důrazem na oblasti, které mají vztah k tehdejšímu kulturnímu vývoji našich zemí. I když studenti obdrží základní časo-prostorový přehled archeologické kategorizace neolitu Evropy, není toto primárním posláním kurzu. Tím naopak je seznámení s hlavními tematickými okruhy, které se s neolitem pojí, a to spolu s odpovídajícími metodickými postupy. Tyto tematické okruhy spojené se základními prameny archeologického poznání (keramika, kamenné nástroje, domy apod.) budou představeny průřezově, včetně interpretace založené na mezikulturním etnografickém srovnání. Absolventi kurzu získají široký přehled s orientací na praktický výzkum neolitického období a aktuální problémy, které se ho týkají.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1) Chronologie a hlavní archeologické kultury I. 2) Chronologie a hlavní archeologické kultury II. 3) Neolitická transformace. 4) Území dlouhodobého přechodu. 5) Mobilita a migrace. 6) Sídliště a obydlí. 7) Keramika. 8) Kamenná industrie, suroviny a dálková směna. 9) Subsistence a archeologie potravy. 10) Otázky rituální architektury. 11) Společnost a identita. 12) Válka a pohřební ritus.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dietler, Michael; Hayden, Brian. Feasts : archaeological and ethonographic perspectives on food, politics, and power. Washington : Smithsonian Institution Press, 2001. ISBN 1-56098-840-1.
-
Základní:
Květina, Petr; Řídký, Jaroslav,; Končelová, Markéta,; Burgert, Pavel,; Šumberová, Radka,; Pavlů, Ivan,; Brzobohatá, Hana,; Trojánková, Olga; Vavrečka, Petr,; Unger, Jiří. Minulost, kterou nikdo nezapsal. 2015. ISBN 978-80-7465-173-1.
-
Základní:
Fowler, Chris; Harding, Jan; Hofmann, Daniela. The Oxford handbook of Neolithic Europe. 2015. ISBN 978-0-19-954584-1.
-
Doporučená:
Řídký, J. a kol. Big Men or Chiefs?: Rondel Builders of Neolithic Europe. Oxford and Philadelphia: Oxbow.. 2019.
-
Doporučená:
Gronenborn, D. Climate fluctuations and trajectories to complexity in the Neolithic: towards a theory. Documenta Praehistorica 36:97-110.. 2009.
-
Doporučená:
Whittle, Alasdair. Europe in the Neolithic : the creation of new worlds. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-44920-0.
-
Doporučená:
Bradley, R. Long houses, long mounds and Neolithic enclosures. Journal of Material Culture 1/2:239-256..
-
Doporučená:
Bogaard, A. Neolithic farming in Central Europe. An archaeobotanical study of crop husbandry practices. London: Routledge.. 2004.
-
Doporučená:
Whittle, Alasdair. The archaeology of people : dimensions of Neolithic life. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-30408-3.
-
Doporučená:
Hodder, I. 1990. The Domestication of Europe,. Blackwells, London.
-
Doporučená:
Bickle, P., Cummings, V., Hofmann, D., Pollard J. (eds.). The Neolithic of Europe: papers in honour of Alasdair Whittle. Oxford: Oxbow Books.. 2017.
-
Doporučená:
Hofmann, D. and Smyth J. Tracking the Neolithic House in Europe. Sedentism, Architecture and Practice.. New York: Springer, 2013.
-
Doporučená:
Heath, J. M. Warfare in Neolithic Europe : an archaeological and anthropological analysis. Barnsley, South Yorkshire: Pen & Sword Archaeology.. South Yorkshire, 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout chronologii neolitu ve střední Evropě |
Shrnout problematiku archeologických pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života v období neolitu v Evropě |
Shrnout problematiku dochovaných nemovitých památek sledovaného období |
Nastínit sídelní strategii jednotlivých archeologických kultur |
Uvést příklady symbolického chování člověka v neolitu a o jeho archeologicky uchopitelných projevů |
Charakterizovat pramennou základnu ke sledovanému období.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledované problematice |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|