|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / KRAS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
KRAS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář ke krajinné archeologii 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seminář se soustředí na ty aspekty krajinné archeologie, které souvisejí s lidským využitím krajiny především v období středověku (osídlení, komunikační síť, územní držba, exploatace surovin). Důraz bude kladen na mezioborové postupy při zkoumání těchto aspektů.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na specializované terénní výuce (exkurzích), seminární práce v rozsahu 15-20 str. na téma z okruhů definovaných vyučujícím.
|
Obsah
|
Hlavní pozornost je věnována vztahu teoretického a empirického aspektu krajinné a nedestruktivní archeologie, resp. návaznosti terénních metod archeologického výzkumu na potřeby ochrany archeologického dědictví z důvodů zachování památek nejen pro jejich estetickou, ale také informační (poznávací)hodnotu. Během semináře budou probírány na příkladech možnosti mezioborového studia historického využití krajiny (písemné prameny, historická jazykověda, environmentální vědy, archeologie).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dohnal, Martin. Historická kulturní krajina v novověku : vývoj vsi a plužiny v Borovanech u Bechyně. Praha : Ústav archeologické památkové péče středních Čech, 2003. ISBN 80-902457-9-X.
-
Základní:
Klír, Tomáš; Klápště, Jan,; Měřínský, Zdeněk. Osídlení zemědělsky marginálních půd v mladším středověku a raném novověku = Besiedlung und landwirtschaftliche Nutzung marginaler Böden im späten Mittelalter und der frühen Neuzeit = The settlements and agriculture of the margins in the later middle age and early new age. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7308-251-2.
-
Doporučená:
Rippon, Stephen. Historic landscape analysis : deciphering the countryside. 1st pub. York : Council for British Archaeology, 2004. ISBN 1-902771-44-3.
-
Doporučená:
Aston, Michael. Monasteries in the lanscape. 1st pub. Gloucestershire : Tempus, 2000. ISBN 0-7524-1491-7.
-
Doporučená:
Bond, James; Aston, Michael. Monastic landscapes. 1st pub. Gloucestershire : Tempus, 2004. ISBN 0-7524-1440-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
16
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
48
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní nedestruktivní metody terénního výzkumu a možnosti jejich aplikace při výzkumu minulých sídelních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne teoretické a empirické aspekty krajinné a nedestruktivní archeologie |
Nastíní možnosti, perspektivy a možné cíle mezioborové spolupráce při řešení konkrétních otázek |
Shrne směřování krajinné a nedestruktivní archeologie |
Nastíní vývoj antropogenního využití krajiny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen využívat metod dálkového průzkumu Země v archeologické praxi |
Je schopen koncipovat nedestruktivní průzkum současné kulturní krajiny v rámci projektů moderní archeologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|