|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / KLIM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
KLIM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historická klimatologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentků azákladní orientaci v otázkách historické klimatologie, bádání a jejího přístupu k historickým událostem spojených s klimatickými jevy. V rámci kurzu proběhne také prezentace různých přístupů k bádání a celkového vlivu klimatu na minulé společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Orientace v oboru historická klimatologie - znalost metodologie, základního paradigmatu kolísání klimatu za posledních tisíc let, včetně problematiky s vyhodnocováním základních historicko-klimatologických dat a dopadů klimatu na přírodu, člověka a společnost v minulosti; znalost primární historicko-klimatologické literatury. Znalosti budou ověřeny testem nebo ústním pohovorem.
|
Obsah
|
Tématické okruhy: 1. Nejstarší reflexe klimatu českých zemí; 2. Základní charakteristika klimatu ČR; 3. Historická klimatologie jako samostatná disciplina; 4. Datová základna historické klimatologie; 5. Metody historicko-klimatologického výzkumu; 6. Paradigma klimatu posledního tisíciletí; 7. Kolísání klimatu v Českých zemích v posledním tisíciletí; 8. Historická klimatologie a hydrometeorologické extrémy; 9. Historická klimatologie a impaktní studie; 10. Historická klimatologie a globální oteplování Země.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brázdil, R. - Kotyza, O. Kolísání klimatu v Českých zemích v první polovině našeho tisíciletí, Archeologické rozhledy 49, 663-699.. 1997.
-
Doporučená:
Pfister, Ch. - Brázdil, R. - Glaser, R. (eds.) 1999. Climatic Variability in Sixteenth - Century Europe and its Social Dimensions. Dordrecht - Boston - London.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf. Historické a současné povodně v České republice. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3864-0.
-
Doporučená:
Brázdil, Rudolf; Kotyza, Oldřich. History of weather and climate in the Czech lands : daily weather records in the Czech lands in the sixteenth century II. Brno : Masaryk University, 1999. ISBN 80-210-2095-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout v základních rysech význam archeologie pro poznání minulosti |
Časově zařadit jednotlivá období pravěku, středověku a novověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce
|
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne význam historické klimatologie pro poznání minulosti |
Uvede příklady jednotlivých událostí a jevů a možnosti jejich dokumentace a interpretace |
Shrne metodologii oboru a aplikuje ji ve studiu dopadů klimatu na přírodu |
Shrne názory o globálních klimatických změnách, zaujímá kritické stanovisko |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen kriticky hodnotit a analyzovat historicko-klimatologická data |
Je schopen vysvětlit problematiku variability a změn klimatu v minulosti a jejich důsledků pro další vývoj krajinné sféry Země včetně kritického pohledu na klady a zápory datové základny |
Je schopen metodologii oboru aplikovat při ve studiu dopadů klimatu na přírodu, člověka a lidskou společnost |
Je schopen využít získané teoretické poznatky ve své archeologické praxi např. při celkovém hodnocení výzkumu dané oblasti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|