|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / HDK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
HDK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historické dědictví a krajina 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Krajinná archeologie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednáška seznamuje studenty s problematikou výzkumu kulturní - pravěké, středověké, novověké a moderní krajiny a vztahu lidských sídel a sídelních struktur k transformovanému přírodnímu prostředí. V rámci přednášek bude diskutována problematika teoretických přístupů ke krajině, možnostem jejího výzkumu a interpretace na straně jedné a na straně druhé pak problematika kategorizace postupně transformovaného sociálního prostoru. Pro jednotlivá období budou diskutovány základní typy dochovaných archeologických situací.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
Hlavní témata:
1. Úvod do krajinné archeologie,
2. Terminologie
3. Historický vývoj krajiny, teoretické přístupy
4. Obory integrované do výzkumu minulých krajin a sídel, jejich teoretické přístupy
5.-7. Typy nemovitých památek zachovaných v reliéfu pravěké krajiny
8.-10. Typy nemovitých památek zachovaných v reliéfu středověké krajiny
11.-12. Novověká krajina a krajina současná
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. ,
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Opitz, Rachel S.; Cowley, David C. Interpreting archaeological topography : airborne laser scanning, 3D data and ground observation. Oxford : Oxbow Books, 2013. ISBN 978-1-84217-516-3.
-
Základní:
Sádlo, Jiří. Krajina a revoluce : významné přelomy ve vývoji kulturní krajiny českých zemí. Praha : Malá Skála, 2008. ISBN 978-80-86776-06-4.
-
Základní:
Cowley, David C.; Standring, Robin A.; Abicht, Matthew J. Landscapes through the lens : aerial photographs and historic environment. Oxford : Oxbow Books, 2010. ISBN 978-1-84217-981-9.
-
Doporučená:
Kamermans, H.,; Gojda, Martin,; Posluschny, Axel. A sense of the past : studies in current archaeological applications of remote sensing and non-invasive prospection methods. Oxford : Archaeopress, 2014. ISBN 978-1-4073-1216-3.
-
Doporučená:
Martin Gojda. Archeologie krajiny. Praha, 2000. ISBN 80-2000-0780-6.
-
Doporučená:
LASAPONARA, R. - Masini, N. Beyond modern landscape features. New insights in the archaeological area of Tiwanaku in Bolivia from satellite data. International Journal of Applied Earth Observation and Geoinformation 26/2014: 464-471.
-
Doporučená:
Doneus, M. Die hinterlassene Landschaft. Prospektion und Interpretation in der Landschaftsarchäologie. Mitteilungen der Prähistorischen Kommission, Band 78.. Wien: Verlag der Ősterreichischen Akademie der Wissentschaften., 2013. ISBN 978-3-7001-7197-3.
-
Doporučená:
LOŽEK, V. - CÍLEK, V. Krajina jako přírodní a kulturní fenomén. In: Střední Čechy. Příroda, člověk, krajina. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Gojda, M. Krajina v současném pojetí britské středověké archeologie - Landscape in the Perspective of British Medieval Archaeology. 1989.
-
Doporučená:
Comer, D. C., Harrower, M. J. (eds.). Mapping Archaeological Landscapes from Space. New York: Springer, 2013. ISBN 978-1-4614-6074-9.
-
Doporučená:
Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
-
Doporučená:
Pokorný, P. Neklidné časy. Kapitoly společných dějin přírody a lidí. 2011.
-
Doporučená:
D. Cowley (ed.). Remote Sensing for Archaeological management. Budapest, 2011.
-
Doporučená:
WHIMSTER, R. The Emerging Past. Air Photography and the Buried Landscape. London, 1989.
-
Doporučená:
Hoskins, W.G. The Making of the English Landscape (Penguin Books).
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní nedestruktivní metody terénního výzkumu a možnosti jejich aplikace při výzkumu minulých sídelních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout teorii a metody oboru |
Shrnout vývoj krajiny v období pravěku - novověku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen využívat metod dálkového průzkumu Země v praxi a jejich uplatnění v projektech moderní archeologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|