|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / EXPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
EXPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Experimentální archeologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky experimentální archeologie, seznámit je s využitím experimentálních postupů v archeologii, včetně jejich vývoje a role v současných výzkumných projektech. Diskutována bude též role experimentálních a experienciálních přístupů v rámci popularizace oboru a jejich potenciálu v oblasti veřejné archeologie. Na základě praktických ukázek i samostudia studenti navrhnou a realizují dílčí experimenty, a to v rámci spolupráce s Historickým parkem Bärnau (Geschichtspark Bärnau, SRN).
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Úvod do vědeckého experimentu.
2. Vývoj experimentu v archeologii.
3. Pravidla archeologického experimentu a možné oblasti experimentální archeologie.
4. Kategorie experimentu v archeologii.
5. Rekonstrukce a konstrukce.
7. Stavební experimenty.
8. Technologické experimenty (pravěké technologie).
9. Technologické experimenty (středověké technologie).
9. Subsistenční experimenty.
10. Archeologické parky, skanzeny a experimentální střediska u nás a v zahraničí.
11. Experiment v archeologii, vzdělávání a získávání zkušeností.
12. Experienciální archeologie jako součást popularizace (veřejné a komunitní archeologie).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Luboš Chroustovský, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Luboš Chroustovský, Ph.D. (75%),
Stefan Wolters, M.A. (25%),
-
Cvičící:
Mgr. Luboš Chroustovský, Ph.D. (75%),
Stefan Wolters, M.A. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Coles, John. Archaeology by experiment. London, Hutchinson & Co., 1973. ISBN 0-09-116871-6.
-
Základní:
Sandner, R. - Schmotz, K. - Traxler, S. (eds.). Archäologische Arbeitsgemeinschaft Ostbayern/West- und Südböhmen/Oberösterreich, 25. Treffen, 17. bis 20. Juni 2015 in Bärnau. Fines Transire 25. Rahden/Westf.: Verlag Marie Leidorf GmbH.. 2016.
-
Základní:
Ferguson, Jeffrey R. Designing experimental research in archaeology : examining technology through production and use. 2010. ISBN 978-1-60732-022-7.
-
Základní:
Flores, Jodi Reeves; Paardekooper, Roeland. Experiments past : histories of experimental archaeology. 2014. ISBN 978-90-8890-251-2.
-
Základní:
Historický park Bärnau-Tachov
-
Základní:
The EXARC Journal.
-
Doporučená:
Chowaniec, Roksana. Archaeology for everyone : presenting archaeological heritage to the public in Poland. 2017. ISBN 978-83-61376-08-8.
-
Doporučená:
Archeoskanzen ZOO/BZ města Plzně (Oživená prehistorie)
-
Doporučená:
Tichý, Radomír. Expedice Monoxylon : pocházíme z mladší doby kamenné. Hradec Králové : Společnost experimentální archeologie, 2001. ISBN 80-238-7391-1.
-
Doporučená:
Geschichtspark Bärnau-Tachov (youtube)
-
Doporučená:
Public Archaeology.
-
Doporučená:
Merriman, N. (ed). Public Archaeology. London, 2004.
-
Doporučená:
Pavel, Pavel. Rapa Nui : the man who made the statues walk. 2009. ISBN 978-80-87373-00-2.
-
Doporučená:
Červinková, Helena; Červinka, Jiří; Tintěra, Ladislav. Výpravy do pravěku : náměty pro táboření v přírodě. 2. rozš. a dopl. vyd. Praha : Česká tábronická unie, 1997. ISBN 80-902441-0-6.
-
Doporučená:
Malinová, Renata. Vzpomínky na minulost aneb Experimenty odhalují tajemství pravěku. 1. vyd. Ostrava : Profil, 1982.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku a středověku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém a anglickém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout význam experimentální archeologie |
Shrnout přístupy v experimentu v archeologii v evropě
|
Shrnout pravidla archeologického experimentu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Navrhnout a realizovat archeologický experiment |
Kriticky hodnotit výsledky archeologických experimentů |
Dokumetovat archeologický ecperiment |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|