|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ASN5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ASN5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie středověku a novověku 5
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurs je zaměřen na archeologii 19. - 20. století v ČR s tematickými exkursy do širšího evropského kontextu. Studenti budou seznámeni s možnostmi a limity studia některých aspektů moderní minulosti prostřednictvím archeologických pramenů v komparaci s poznatky dalších historických věd. Výklad se soustředí na postupně se utvářející systematiku archeologických artefaktů 19. - 20. století. V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce, praktické určování artefaktů.
|
Obsah
|
Hlavní témata:
1. Proměny osídlení a kulturní krajiny v 19. - 20. stol. - možnosti archeologického studia. 2. Archeologie moderního vesnického prostředí; exkurs - kulturní krajina a vesnice v ČR zaniklé po roce 1945 jako archeologické téma. 3. Industriální archeologie v evropském kontextu a možnosti industriální archeologie v českých zemích. 4. Urbánní archeologie modernity. 5. Archeologie moderních pohřebních areálů. 6. Garbologie. 7. Archeologie moderních konfliktů v evropském kontextu. 8. Archeologie moderních konfliktů v ČR. 9. Možnosti archeologického studia trávení volného času v moderní době; výzkum tohoto tématu v Čechách na příkladu trampingu. 10. "Campscape archaeology" - archeologické studium Evropy jako "krajiny táborů" z období totalit 20. stol. 11. Archeologie studené války a komunismu. 12. Archeologické movité artefakty 19. - 20. stol.; úvod do studia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Graves-Brown, P. Matter, materiality, and modern culture. London : Routledge, 2000. ISBN 0-415-16705-1.
-
Doporučená:
Harrison Rodney and Schofield John. After Modernity. Archaeological Approaches to the Contemporary Past.. Oxford: Oxford University Press., 2010.
-
Doporučená:
Schofield, J. Aftermath: Readings in the Archaeology of Recent Conflict. New York, 2009.
-
Doporučená:
Krajíc, Rudolf; Měřínský, Zdeněk,; Vařeka, Pavel. Archaeology of the 16th-20th century in the Czech Republic. Archaeologia historica ISSN 0231-5823 Vol. 42, no. 2017.
-
Doporučená:
VAŘEKA, P. (ed.). Archeologie 19. a 20. století. Přístupy - metody - témata.. Plzeň: ZČU, 2013.
-
Doporučená:
Schofield, J. Combat Archaeology. Material Culture and Modern Conflict.. London: Duckworth, 2005.
-
Doporučená:
Symonds, J. - Vařeka, P. Cowboys and Bohemians: Recreation, Resistance, and the Tramping Movement in West Bohemia.. Journal of Contemporary Archaeology 1.1, 165-93, 2014.
-
Doporučená:
Graves-Brown, P., Harrison, R., Piccini, A. The Oxford Handbook of the Archaeology of the Contemporary World. Oxford, 2013. ISBN 9780199602001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Charakterizovat jednotlivá období středověku - novověku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku archeologických (částečně i jiných) pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života společnosti 19. - 20. století v Čechách |
Vytvořit přehled movitých i nemovitých artefaktů jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Nastínit společenský vývoj a změny ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Identifikovat movité a nemovité památky různého charakteru z 19. - 20. století |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|