|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / AM3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
AM3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologické metody 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami, které umožňují realizaci moderně vedeného výzkumného archeologického projektu zaměřeného na analýzu a syntézu velkých souborů archeologických dat, včetně jejich grafické prezentace. Studenti získají znalosti deskriptivních formalizovaných metod, naučí se vytvářet netriviální databázové systémy a aplikovat vícerozměrovou statistiku. Dále si budou prohlubovat znalosti zracování prostorových dat v geografických informačních systémech. Získané znalosti a dovednosti využijí při tvorbě diplomové práce.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Charakter archeologických dat, možnosti popisu pozorovaných objektů, typy proměnných
2. Pokročilá analýza numerických dat v archeologii při využití MS Excel
3. Základní statistické charakteristiky souboru dat, jejich vyjádření numerické a grafické (lineární regrese) (MS Excel, MS Access)
4. Vícerozměrná statistika - přehled základních metod a jejich využití v archeologii
5. Vektorová syntéza - faktorová analýza
6. Validace, paramerické a neparametrické testy spolehlivosti a nezávislosti proměnných
7. Seriace a korespondenční analýza; shluková a diskriminační analýza
8. Geodatabáze - tvorba databázových systémů na bázi prostorových dat (prostředí GIS)
9. Prostorové statistické analýzy v prostředí GIS
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. ,
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (50%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Prof. PhDr. Martin Gojda, CSc., DSc. (100%),
Mgr. Lenka Starková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čapek, Ladislav. Archeologický výzkum na nádvoří radnice v Českých Budějovicích - Analýza a syntéza stratigrafických a keramických dat a interpretace behaviorálního modelu. Archeologické rozhledy ISSN 0323-1267 Roč. 70, č. 2018.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Základní:
Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Doporučená:
Clarke, D. L. Analytical Archaeology. London: Methuen, 1968.
-
Doporučená:
Chamberlain, A. Demography in Archaeology. Cambridge University Press, 2006.
-
Doporučená:
Šmejda, Ladislav. Hlavní osy variability pohřebního ritu na lokalitě z mladšího eneolitu a starší doby bronzové u Holešova, okr. Kroměříž. Plzeň Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-63-5.
-
Doporučená:
NEUSTUPNÝ, E. Jednoduchá metoda archeologické analýzy. Památky archeologické 64(2), 169-234. 1973.
-
Doporučená:
CHROUSTOVSKÝ, L. Kontingenční tabulky a vektorová syntéza: příspěvek k možnostem transformace nominálních dat a jejich následné matematické syntézy. In: Počítačová podpora v archeologii 2. Počítačová podpora v archeologii 2. Brno - Plzeň, 49-60.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Poznámky k pravěké sídlištní keramice. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1996.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen; John, Jan. Příspěvky k archeologii 2. Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-57-1.
-
Doporučená:
SHENNAN, S. Quantifying Archaeology. University of Iowa Press, Edinburgh University Press, 1997.
-
Doporučená:
Baxter, Michael John. Statistics in archaeology. London : Arnold, 2003. ISBN 0-340-76299-3.
-
Doporučená:
Ihm, Peter; Lüning, Jens. Statistik in der Archäologie : probleme der Anwendung, allgemeine Methoden, Seriation und Klassifikation. Köln : Rheinland-Verlag, 1978. ISBN 3-7927-0427-7.
-
Doporučená:
Macháček, Jiří. Studie k velkomoravské keramice : metody, analýzy a syntézy, modely. Brno : Ústav archeologie a muzeologie, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2001. ISBN 80-210-2525-5.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Syntéza struktur formalizovanými metodami (vektorová syntéza), In: J.Macháček, Počítačová podpora v archeologii, str. 237-258. Brno Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1562-4.
-
Doporučená:
MALINA, J. System of Analytical Archaeography. Studie Archeologického ústavu Československé akademie věd v Brně 5/2. Praha: Academia. 1977.
-
Doporučená:
McPherron, Shannon P.; Dibble, Harold Lewis. Using computers in archaeology : a practical guide. Boston : McGraw-Hill/Mayfield, 2002. ISBN 0-7674-1735-6.
-
Doporučená:
Lock, Gary. Using computers in archaeology : towards virtual pasts. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-16770-1.
-
Doporučená:
CHVOJKA, O. - MENŠÍK, P. - STARKOVÁ, L. Vor-und frühgeschichtliche Burgwälle und Höhenfundstellen auf der Süd-und Westseite des Böhmerwaldes.. Fines Transire 2019 (část, týkající se prostorových analýz. 2018.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout metody současné terénní archeologie
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Pokročilá znalost práce s PC |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku získávání prostorových dat v archeologii |
Shrnout problematiku prezentace prostorových dat |
Shrnout využití geodatabáze v archeologii |
Shrnout proces vektorové syntézy - faktorové analýzy, seriace a korespondenční analýzy v archeologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Na datasetech demonstrovat zpracování různých druhů prostorových dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|