|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / AEDL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
AEDL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evropa v době laténské a římské
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Archeologie Evropy v době laténské a římské
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je seznámit studenty s výpovědí archeologických pramenů starší a mladší doby železné (halštatské, resp. laténské a doby římské a jejich využitím pro poznání života tehdejší společnosti a jeho rozmanitých aspektů (sídlení, pohřbívání, ekonomika, rituál/náboženství) tak, jak se projevují prostřednictvím archeologických pramenů (artefaktů a ekofaktů).
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1) Archeologie a etnicita obyvatel ve střední Evropě v mladší době železné - příklad Keltové. 2) Archeologie a etnicita obyvatel ve střední Evropě v mladší době železné - příklad Germáni. 3) Vztah písemných a archeologických pramenů při zkoumání doby laténské a římské. 4) Urbanizační procesy v době železné. 5) Paradigmata v bádání o mladším pravěku. 6) Střet civilizací. 7) Hospodářské vztahy v mladším pravěku. 8) Doprava v mladším pravěku a možnosti jejího zkoumání. 9) Keramika jako archeologický pramen pro poznávání mladšího pravěku - 1 10) Keramika jako archeologický pramen pro poznávání mladšího pravěku - 2 11) Halštatská tzv. knížecí sídla a hroby a jejich interpretace. 12) Halštatská a raně středověká hradiště a jejich postavení ve společenských systémech obou období.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Venclová, Natalie. Archeologie pravěkých Čech. 7, Doba laténská. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86124-80-3.
-
Základní:
Salač, Vladimír. Archeologie pravěkých Čech. 8, Doba římská a stěhování národů. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86124-81-0.
-
Doporučená:
Waldhauser, Jiří. Encyklopedie Keltů v Čechách. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-053-5.
-
Doporučená:
Drda, Petr; Rybová, Alena. Keltové a Čechy. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0732-6.
-
Doporučená:
Golec, M. O konci bohatých horákovských hrobů a datování Býčí skály podle keramiky. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Collis, J. The Celts. Origins, Myths and Inventions. London, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Užívat terminologii oboru v anglickém / německém jazyce |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit sídelní strategii jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Vytvořit přehled movitých i nemovitých artefaktů jednotlivých kultur ve sledovaném období |
Charakterizovat pramennou základnu ke sledovanému období.
|
Popsat pohřební ritus ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|