|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / AAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
AAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie antického středomoří
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/PRAST
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty se strukturou movitých a nemovitých artefaktů v západní Středomoří od nejstarších dokladů po počátky římské republiky a východní Středomoří od geometrického období po klasické.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce. Znalost přednášené látky a orientace v doporučené literatuře.
|
Obsah
|
1. Stručná charakteristika pravěkého vývoje ve východním Středomoří. Neolit, doba bronzová, příchod řeckých kmenů. Počátky řecké kultury; pevninské Řecko na sklonku 2. tis. př. Kr. - submykénská protogeometrická keramika, bronzy.
2. Geometrické období ve východním Středomoří, 10.-8. stol. př. Kr. Produkce keramiky (technologie, tvary), výrobní centra (Attika, Korinth, řecké ostrovy), produkce bronzu - figurální bronzy, spony a jejich výzdoba (geometrický styl) hlavní lokality - nekropole a sídliště (Athény, Kerameikos). Počátky kamenné architektury v Řecku. Přednáška seznámí s počátky řecké kultury, v době kdy byla hledána vnitřní struktura, formulováno členění formy, vycházející z modulů odvozených od struktury lidského těla.
3. Archeologie archaického období (7.-6. stol. př. Kr.). Tématem přednášky bude rozvoj architektury (především chrámové, hlavní dispozice a typy staveb), přehled keramické produkce - hlavní centra. Korintská a protoatická, keramika, černofigurová keramika. Přehled produkce bronzů (toreutika, figurální bronzy).
4. Archeologie klasického Řecka (5.-4. stol. př. Kr.). Počátky tohoto období jsou spojeny s řecko-perskými válkami, které ve svém důsledku znamenaly společenský a hospodářský rozmach. K hlavním tématům patří keramika a její výzdoba (červenofigurová keramika, černělistrované zboží), terakoty, lampy, transportní amfory (předměty s širokým rozšířením a opora pro datování).
5. "Okrajové oblasti" antického světa - prolínání a ovlivňování kulturních okruhů. Řekové a barbaři: Makedonie, Thrákie a Černomoří. Vztahy mezi Řeky a okolními národy se začaly intenzivněji rozvíjet již v archaickém období a jsou dokladem určité univerzality řecké kultury a výtvarného projevu, který v těchto oblastech působil a v modifikované podobě se stal často dominujícím prvkem. Po prvních importech se záhy začaly uplatňovat místní umělci a řemeslníci - jde o jakýsi modelový způsob přebírání cizích impulsů. Přednáška přinese zhodnocení řeckých vlivů a jejich přetváření v dané oblasti.
6. Pravěk Itálie a západního středomoří I. Stručný přehled hlavních kultur v Itálii a okolí. Nejdůležitější oblasti - Malta a její architektura; Sardinie a nuraghy, produkce bronzů.
7. Pravěk Itálie II. Konec doby bronzové a kultura villanovská (pohřebiště, keramika, bronzy). Vztahy k východnímu Středomoří (řecké geometrické a orientalizující importy), formování etruské kultury.
8. Etruská archeologie I. Přechod od pravěké společnosti k městským útvarům - sinoikismus 8.-7. století, jehož výsledkem byl vznik měst. Přehled profánní a funerální architektury. nových typů obytných domů. V této době se začal také v Etrurii prosazovat orientalizující styl, inspirovaný především kulturou předního Východu. Projevil se přebíráním témat a motivů, ale také technologií (šperk, bronzířství). V pozdějším archaickém období (konec 7. a 6. stol.) došlo k největšímu ekonomickému a společenskému rozvoji, kdy Etruskové vládli západnímu Středomoří: rozvoj městské kultury, vyspělá architektura.
9. Etruská archeologie II. Přehled keramické produkce: etruská geometrická keramika, etrusko-korintská keramika, bucchero, etruská černofigurová a červenofigurová keramika (technologie, tvary, centra produkce).
10. Etruská archeologie III. Produkce bronzu, nádoby, figurální bronzy, zbraně a výstroj, spony, zrcadla.
11. Chrámy, chrámová architektura, hrobky - typy, konstrukce a výzdoba. Města v Etrurii a mimo ni (Marzabotto, Spina, Adria). Vztahy k severní Itálii (kultury Este a Golasecca).
12. Počátky Říma - villanovské osídlení a pohřebiště (Palatin a Usquilin), vztahy k Etruskům, počátky architektury.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat základní období pravěku, středověku a novověku |
Shrnout význam a odlišnosti přístupů archeologie a historie jako vědních disciplín majících klíčový význam pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrne předhistorický a historický vývoj oblasti |
Shrne vývoj architektury a hmotné kultury v západní Středomoří od nejstarších dokladů po počátky římské republiky a východní Středomoří od geometrického období po klasické |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen identifikovat artefakty středomořské oblasti |
Je schopen uvést do souvislosti importy |
Je schopen srovnání artefaktů východní a západní oblasti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|