|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / 1PSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
1PSA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Problémy současné archeologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
5
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/PSA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá podrobnou představu o vývoji metody a teorie archeologie ve 2. polovině 20. století a o jejím aktuálním stavu, s důrazem na středoevropský region. Archeologie bude představena jako disciplina širokého tématického záběru a rozsáhlých přesahů k dalším společenskovědným a přírodovědným disciplinám, schopná přispívat k řešení řady otázek minulosti i dnešního světa.
Předmět je vyučován v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška: test a ústní zkoušení.
Student čte pravidelně zadané texty v angličtině a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či esejů a projektů, které zohledňují oborovou a tématickou specializaci studenta. Eseje a projekty mají rozsah max. 10 stran, u prezentací a prezentace projektu je standardní doba trvání 10-20 minut.
|
Obsah
|
Základní pojmosloví archeologické teorie (artefakt, komunita, komunitní a mimokomunitní areály aj.), teorie transformací, archeologická analýza včetně teorie terénního výzkumu, syntéza struktur a jejich interpretace, teorie archeologických událostí, archeologická paradigmata, přehled jednotlivých období včetně archeologických kultur, prezentace movitých i nemovitých artefaktů, prezentace významných objevů středoevropské archeologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gojda, M. (ed.). Ancient Landscape, Settlement Dynamics and Non-Destructive Archaeology. Academia: Praha 2004.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Archaeological method. Cambridge, 1993.
-
Doporučená:
Kuna, M. Method of survey in landscape studies. In: Neustupný, E. (ed), Space in prehistoric Bohemia. Praha: ARÚ, 77-83.. 1998.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Whither archaeology?. Cambridge Antiquity Publications, 1971.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
45
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Celkem
|
263
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student - je schopen orientovat se ve vývoji archeologických paradigmat, vysvětlit základní teoretické rámce v archeologii od 60. let 20. století do současnosti a specifikovat působení těchto teoretických koncepcí v české a středoevropské archeologii - porozumí hlavním tendencím vývoje archeologické metody a dovede metodu aplikovat na svém projektu - získá faktografický a pojmoslovný rámec nezbytný pro orientaci v problematice středoevropského pravěku a středověku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|