|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / VPE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
VPE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Veřejné politiky Evropské unie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/ISEU a KAP/PREU
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s fungováním Evropské unie coby svébytného politického systému se specifickými strukturálními a operačními charakteristikami. V rámci kurzu bude fenomén Evropské unie nejprve konceptuálně zasazen do politické teorie, zejm. teorie politického systému, teorií veřejně-politického cyklu a konceptu evropeizace. Následně budou představeni významní aktéři tvorby evropských veřejných politik (národní politické instituce, politické stany na národní i evropské úrovni, zájmové skupiny apod.) a představeny jednotlivé fáze tvorby veřejných politik v Evropské unii. V rámci kurzu je dále diskutována řada dílčích témat souvisejících s tvorbou veřejných politik v Evropské unii, např. otázka demokratického deficitu Evropské unie či rozdíly v evropeizace v různých národních kontextech.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, která prověří znalost odpřednášené látky a orientaci v povinné literatuře. Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Úkoly se zaměřují na klíčové texty z oblasti teorie evropské integrace a na analýzu vybraných aspektů evropského veřejně-politického systému. Konkrétní podoba sylabu včetně upřesněných podmínek absolvování předmětu bude nejpozději v první den výuky v daném semestru vyvěšena na stránce předmětu v Courseware.
|
Obsah
|
1. Evropská unie v politické teorii 2. Evropeizace v rovině polity, politics a policy 3. Evropská unie jako politický systém 4. Policy cyklus v Evropské unii 5. Aktéři evropské veřejné politiky 6. Nastolování agendy v Evropské unii 7. Formulace veřejných politik v Evropské unii 8. Rozhodování o veřejných politikách v Evropské unii 9. Implementace veřejných politik v Evropské unii 10. Evaluace veřejných politik v Evropské unii 11. Demokratický deficit Evropské unie? 12. Evropeizace veřejných politik - "staré" vs. "nové" členské státy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Marek, Dan; Baun, Michael J. Česká republika a Evropská unie. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87029-89-3.
-
Základní:
Cini, Michelle; Pérez-Solórzano Borragán, Nieves. European Union politics. 3rd ed. New York : Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-954863-7.
-
Základní:
Kratochvíl, Petr. Teorie evropské integrace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-467-0.
-
Základní:
McCormick, John; Olsen, Jonathan. The European Union : politics and policies. 5th ed. Boulder : Westview Press, 2014. ISBN 978-0-8133-4898-8.
-
Doporučená:
Veselý, A. - Nekola, M. (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, 2007.
-
Doporučená:
Kučerová, Irah. Hospodářské politiky v kontextu vývoje Evropské unie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1628-5.
-
Doporučená:
Hancock, M. Donald. Politics in Europe. 4th ed. Washington : CQ Press, 2007. ISBN 978-1-933116-45-7.
-
Doporučená:
Nekola, Martin,; Geissler, Hana; Mouralová, Magdalena. Současné metodologické otázky veřejné politiky. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1865-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
91
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
201
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
identifikovat klíčové mezníky evropské integrace |
popsat institucionální systém Evropské unie |
rozlišit nejvýznamnější oblasti agendy Evropské unie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat míru evropeizace konkrétního politického resp. stranického systému |
samostatně identifikovat a třídit legislativní akty a veřejně-politické dokumenty Evropské unie upravující určitou oblast evropské integrace |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat fáze veřejně-politického cyklu Evropské unie |
popsat různé metody implementace veřejných politik v Evropské unii |
rozlišit typy aktérů podílejících se na nastolování agendy v Evropské unii |
vysvětlit koncept demokratického deficitu Evropské unie |
vysvětlit postupy přijímání rozhodnutí při řešení veřejně-politických problémů Evropské unie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit efektivitu implementace řešení konkrétního veřejně-politického problému v Evropské unii |
kriticky zhodnotit roli aktérů v procesu nastolování agendy v konkrétní oblasti evropské veřejné politiky |
provést komplexní rešerši veřejně-politických dokumentů a legislativních aktů Evropské unie upravujících určitou oblast agendy |
samostatně analyzovat proces řešení konkrétního veřejně-politického problému v rámci politického systému Evropské unie |
samostatně navrhnout konkrétní kroky pro úspěšné nastolení agendy v rámci Evropské unie |
samostatně navrhnout vhodnou metodu implementace u konkrétního řešení veřejně-politického problému řešeného v rámci Evropské unie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|