|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / VEPM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
VEPM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj evropského politického myšlení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadními proudy evropského politického myšlení starověku, středověku a novověku. Stranou zájmu nezůstanou klíčové historické události a osobnosti, které se zásadním způsobem podílely na formování jednotlivých směrů starověkého, středověkého a novověkého politického myšlení. Celý kurz je tedy věnován politickým myšlenkovým proudům a myslitelům od pre-sokratiků až do politické teorie Karla Marxe. Pozornost bude věnována zejména tématům, která ovlivňují diskurz evropského politického myšlení, respektive evropské politické filozofie dodnes. Jedná se například o fenomény spravedlnosti, rovnosti, demokracie, společenské inkluze, lidských práv, občanství apod.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace standardní doba trvání je 10-20 minut, u seminární práce je rozsah 10-20 normostran. Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Pre-sokratikové (přírodní filozofie) - zlomky formující evropské myšlení
Polis; sofisté; Sokratova dialogická metoda
Platonova Ústava a Zákony, ideální stát, Aristotelova Politika a Athénská ústava
Počátky helénismu; stoicismus, epikureismus, skepticismus
Římské politické myšlení
Středověk a jeho politický odkaz: Stabilita v hierarchii; spory kléru a panovníků; teze monarchomachů
Augustinus Aurelius a Tomáš Akvinský a jejich role v politickém myšlení
Nástup národního státu; Alighieri, Marsilius z Padovy, Dubois
Politický realismus v renesanci: Machiavelli
Utopické renesanční koncepty: More, Campanella
Otázka suverenity; Bodin, Grotius
Novověké politické myšlení - úvod do problematiky a Baruch Spinoza
Teorie společenské smlouvy: Hobbes vs. Locke
Osvícenství a počátky politické ekonomie: de Montesquieu, Hume, Smith
Revoluce vs. evolucionismus: Rousseau, de Tocqueville, Burke
Anglický klasický liberalismus: J. S. Mill a Bentham
Utopický socialismus: Saint-Simon, Owen, Fourier
Německá klasická filozofie a marxismus - Kant, Fichte, Hegel, Marx
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Ondřej Stulík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Vladimír Naxera, Ph.D. (100%),
PhDr. Ondřej Stulík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Petr Krčál, Ph.D. (100%),
PhDr. Ondřej Stulík, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Dějiny evropských politických teorií
(Stulík, Ondřej)
-
Doporučená:
Miller, David. Blackwellova encyklopedie politického myšlení. Vyd. 2. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-56-0.
-
Doporučená:
Tocqueville, Alexis de. Demokracie v Americe. Vyd. 3., V nakl. Leda 1. Voznice : Leda, 2012. ISBN 978-80-7335-269-1.
-
Doporučená:
Naxera, Vladimír; Stulík, Ondřej. Komparace sociálních utopií. Brno : Václav Klemm, 2012. ISBN 978-80-904083-5-7.
-
Doporučená:
Stulík, Ondřej. Moudrý, rozumný, či racionální politik? : renesanční odkazy D.E. Rotterdamského a N. Machiavelliho. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7325-445-2.
-
Doporučená:
Voegelin, Eric; Moulakis, Athanasios. Order and history. vol. II, The world of the polis. Columbia : University of Missoury Press, 2000. ISBN 0-8262-1283-2.
-
Doporučená:
Stulík, Ondřej. Typologie dobra a zla: analýza díla O výchově křesťanského vladaře Erasma Rotterdamského. Caritas et veritas ISSN 1805-0948 Č. 2 (2016), s. 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
41
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kontextualizovat nejvýznamnější přístupy a teorie v politické vědě |
popsat klíčové proudy v soudobé politické teorii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat nabyté poznatky na analýzu konkrétních politických a sociálních problémů |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
samostatně porovnat východiska jednotlivých teoretických přístupů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat jednotlivé etapy dějin politického myšlení |
charakterizovat roli klíčových historických událostí a osobností na formování jednotlivých směrů starověkého, středověkého a novověkého politického myšlení |
identifikovat základní témata politického myšlení, která ovlivňují diskurs politického myšlení dodnes |
uvést do souvislostí zásadní proudy politického myšlení a politický kontext, na které reagovaly |
vysvětlit vliv klasických politických teorií na formování soudobých politických ideologií |
vysvětlit základní přístupy a teorie politického myšlení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat klasické texty politického myšlení a interpretovat je vzhledem k základním kategoriím politické filozofie |
aplikovat základní přístupy a teorie politického myšlení na ideová východiska soudobého politického myšlení |
samostatně analyzovat soudobé politické debaty na základě znalosti významných historických proudů politického myšlení |
samostatně identifikovat konkrétní historické souvislosti vzniku proudů politického myšlení |
samostatně komparovat základní parametry jednotlivých proudů politického myšlení |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|