|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / USZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
USZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zahraniční politika USA
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAP/USA
|
Vyloučené předměty
|
KAP/USA
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem americké zahraniční politiky od vzniku USA do současnosti. Studenti budou seznámeni s klíčovými okamžiky formujícími zahraničně-politické cíle USA (Monroeova doktrína, západní hemisférismus, izolacionismus po 1. světové válce, bipolární konfrontace se SSSR, období po konci studené války, neoizolacionismus a neokonzervatismus). Studentům budou představeny nejdůležitější myšlenkové proudy formující americkou zahraniční politiku.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška ověřující probraná témata a znalost zadané literatury.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Seminární práce v rozsahu 10-20 normostran, ústní prezentace v délce 10-20 minut.
|
Obsah
|
1. historický kontext (fáze vývoje) americké zahraniční politiky
2. instituce a pravomoci v americké zahraniční politice
3. doktríny a ideologie v americké zahraniční politice
4. národní bezpečnostní strategie
5. USA a jednotlivé regiony
6. vztahy USA-Latinská Amerika
7. vztahy USA-Afrika
8. vztahy USA-Asie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Buzan, Barry. The United States and the great powers : world politics in the twenty-first centrury. Cambridge : Polity Press, 2004. ISBN 0-7456-3375-7.
-
Základní:
Kuchyňková, Petra; Rojčík, Ondřej; Vilímek, Petr; Suchý, Petr. Zahraniční politika USA v devadesátých letech dvacátého století. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2644-8.
-
Doporučená:
Barša, Pavel. Hodina imperia, Zdroje současné zahraniční politiky USA,. MU v Brně, Mezinárodní politologický ústav.
-
Doporučená:
Kissinger, H. Potřebuje Amerika zahraniční politiku? Cesta k diplomacii pro 21. století. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Brzezinski, Z. Velká šachovnice. K čemu Ameriku zavazuje její globální převaha. Praha, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
34
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
identifikovat a charakterizovat jednotlivé klíčové aktéry v jednotlivých etapách mezinárodního systému |
identifikovat základní přelomové události, které měly zásadní dopad na události strukturu mezinárodního systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
kriticky zhodnotit roli aktérů v soudobém mezinárodním systému |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat klíčové ideové proudy formující americkou zahraniční politiku |
charakterizovat roli USA ve formování mezinárodního systému |
rozlišit jednotlivé etapy vývoje americké zahraniční politiky |
vysvětlit příčiny amerického hospodářského a politického vzestupu |
zdůvodnit změny mocenského postavení USA v mezinárodním systému |
zhodnotit základní směry a cíle zahraniční politiky Spojených států amerických v jednotlivých etapách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a interpretovat zahraničně-politické priority v jednotlivých etapách a k jednotlivým regionům |
kriticky zhodnotit vliv konkrétní významné politické události na podobu americké zahraniční politiky |
samostatně analyzovat americkou zahraniční politiku v určitém období respektive ve vztahu k určitému aktérovi |
samostatně analyzovat roli a strategii USA v konkrétním mezinárodním konfliktu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|