|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / ROZDD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
ROZDD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Rozvoj - obor, teorie, politiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen studentům doktorského studia. Kurz se bude věnovat formování rozvojových studií a představí současný stav oboru. Analyzována bude multidisciplinarita rozvojových studií a jejich úzká propojenost s politickou vědou a s jinými sociálně-vědními obory (sociologie, antropologie). Studenti budou pokračovat v práci s terminologií oboru a budou analyzovány teoretické přístupy (teorie modernizace, teorie závislosti atd.) v rámci rozvojových studií a jejich reflexi v praktické politice (např. koncept lidské bezpečnosti nebo koncept lidského rozvoje). Analyzováni budou také aktéři současné rozvojové problematiky. V rámci kurzu budou studenti pracovat na případových studiích, které analyzují současnou praxi a problematiku realizace rozvojové pomoci.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou absolvování předmětu je složení kombinované zkoušky. V rámci písemné části student samostatně řeší badatelský úkol na základě projektu, který na začátku semestru student sestaví. Po splnění písemné části následuje ústní část, v níž jsou ověřovány studentovi znalosti nabyté samostudiem zadaných textů. V rámci ústní části student rovněž obhajuje způsob řešení zadaného badatelského úkolu.
|
Obsah
|
Konkrétní náplň přednášek a seminárních aktivit je specifikována na základě konzultací garanta kurzu se školiteli studentů navštěvujících kurz v daném semestru. Obsah kurzu pro jednotlivé semestry je upravován zejména s ohledem na zaměření disertační práce jednotlivých studentů. Aktuální obsah kurzu je specifikován na začátku každého semestru na stránce předmětu v Courseware.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
-
Základní:
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Základní:
Todaro, Michael P. Economic development. 10th ed. Harlow : Addison-Wesley, 2009. ISBN 978-1-4058-7424-3.
-
Základní:
So, Alvin Y. Social change and development : modernization, dependency and world-system theories. Newbury Park : SAGE Publications, 1990. ISBN 978-0-8039-3547-1.
-
Doporučená:
Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
-
Doporučená:
Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
-
Doporučená:
Collier, Paul. The bottom billion : why the poorest countries are failing and what can be done about it. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-537463-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
46
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
samostatně posoudit nové metodologické přístupy v mezinárodních vztazích |
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod mezinárodních vztahů pro řešení konkrétního problému |
samostatně vymezit strukturální pojmy soudobých mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout výzkumný plán |
využít adekvátní metodu sběru a analýzy dat v rámci dílčího výzkumu či výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce |
samostatně na pokročilé úrovni prezentovat a obhájit výsledky dílčího výzkumu nebo výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce i v cizím jazyce |
vysvětlit formální i etické zásady vědecké práce včetně zásad publikační činnosti platných v oboru mezinárodní vztahy |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech soudobých mezinárodních vztahů |
kriticky pojednat metodologickou stránku klasických a paradigmatických děl v oboru mezinárodní vztahů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit jednotlivé teoretické přístupy rozvojových studií |
samostatně argumentovat ohledně možností využití různých teoretických přístupů v rámci empirického výzkumu v rozvojových studiích |
kriticky diskutovat etapy vývoje oboru s ohledem na klíčové vědecké poznatky, které přinesly |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
na pokročilé úrovni samostatně interpretovat procesy odehrávající se v rámci rozvojové spolupráce prostřednictvím různých teoretických perspektiv |
samostatně naplánovat a realizovat výzkum v oblasti rozvojových studií za využití relevantních teoretických perspektiv |
v příslušné formě sepsat výzkumnou zprávu o vlastním empirickém výzkumu z oblasti rozvojových studií |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|