|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / RKN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
RKN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Řešení konfliktů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
16 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se problematikou konfliktů a jejich řešení v mezinárodních vztazích. První část kurzu bude věnována vývoji podoboru mezinárodních vztahů, jež je nazýván výzkum míru a konfliktů. Zaměříme se na samotný pojem konfliktu (negativní a neutrální chápání konfliktů), na zkoumání průběhu konfliktů (jednotlivá stádia) a příčin konfliktů. Druhá část kurzu bude zaměřena na způsoby řešení konfliktů; studenti budou seznámeni s nástroji řešení konfliktů: mediace, negociace, intervence, sankce atd. Závěrečná část kurzu bude věnována roli a významu mezinárodních institucí v procesu řešení konfliktů a na vybraných mezinárodních konfliktech bude demonstrován konkrétní konfliktní cyklus a samotné řešení sporu.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U prezentace standardní doba trvání je 10-20 minut, u seminární práce je rozsah mezi 10-20 normostran. Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. pojem konflikt, obor řešení konfliktů, druhy konfliktů v mezinárodním systému
2. příčiny konfliktů v mezinárodních vztazích (reálné příčiny a interpretace), hladiny analýzy konfliktů a přístupy řešení
3. ozbrojené a neozbrojené konflikty (válka/mír v mezinárodních vztazích)
4. konfliktní cyklus - stádia konfliktu a nástroje řešení
5. teorie her jako nástroj řešení konfliktů (metafory a modely)
6. diplomacie jako nástroj řešení konfliktů
7. systém kolektivní bezpečnosti - řešení konfliktů dle Charty OSN (akce k udržení míru, donucovací akce)
8. systém kolektivní bezpečnosti ? řešení konfliktů dle Charty OSN (peacekeeping)
9. role regionálních organizací při řešení konfliktů dle kapitoly 8 Charty OSN
10. prevence konfliktů - systém včasného varování a mechanismy odzbrojení
11. postkonfliktní rekonstrukce a obnova státu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Waisová, Šárka. Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-390-0.
-
Rozšiřující:
Esman, Milton J.; Herring, Ronald J. Carrots, sticks, and ethnic conflict : rethinking development assistance. 1st paperback ed. Michigan : The University of Michigan Press, 2003. ISBN 0-472-08927-7.
-
Rozšiřující:
Otunnu, Olara A. - Doyle, Michael W. (ed.). Peacemaking and Peacekeeping for the New Century. Roman and Littlefield Publisher, 1998.
-
Doporučená:
Ramsbotham, Oliver - Woodhouse, Tom. Encyclopedia of International Peacekeeping Operations. ABC-Clio, 1999.
-
Doporučená:
Diehl, Paul F. International Peacekeeping. With new epilogue on Somalia, Bosna, and Cambodia. The John Hopkins University Press, 1994.
-
Doporučená:
Crocker, Chester A. - Hampson, Fen Osler - Aall, Pamela (ed.). Turbulent Peace. The Challenges of Managing International conflict. USIP Press, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat rozdíly mezi fungováním mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
charakterizovat základní podobory mezinárodních vztahů |
rozpoznat a klasifikovat základní témata mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat historicko-politické události na základě znalosti systémových charakteristik mezinárodního systému v jednotlivých etapách |
na základní úrovni analyzovat události v mezinárodní politice |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy konfliktů |
zhodnotit význam mezinárodních institucí v procesu řešení konfliktů |
popsat vývoj oboru řešení konfliktů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat způsob řešení konfliktu |
demonstrovat konkrétní konfliktní cyklus a řešení konfliktu na vybraném mezinárodním konfliktu |
zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze vybraného konfliktu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|