|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / NOM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
NOM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Nová média v politice
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAP/NMP
|
Vyloučené předměty
|
KAP/NMP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V úvodní části kurzu bude definován fenomén "nová média". Dále budou představeny počátky přechodu k digitálním médiím - s tímto souvisí například teorie hypertextu Vannevara Bushe anebo teze Marshala McLuhana o světě jako globální vesnici. Tato část kurzu se v praktické části zaměří na síť ARPA net, předchůdkyni současného internetu.
Další část kurzu bude zaměřena na rozšíření PC v 80. letech 20. století a následné masové rozšíření internetu o desetiletí později. V následující části se kurz soustředí na pokračující revoluci digitálních médií a na dynamický rozvoj fenoménu "web 2.0", kdy obsah tvoří samotní uživatelé (youtube, wikipedia).
V další, nejdůležitější části, budou analyzována lokální, regionální i globální digitální média a popsán jejich vliv na společenské a politické dění, vedení válek aj. Dále budou představeny webové stránky politiků, politických stran a organizací, ale také teroristických a extremistických skupin. Kurz rovněž neopomene fenomén blogů s politickou tematikou, zamyslí se nad politickým vlivem sociálních sítí (mySpace.com) aj.
|
Požadavky na studenta
|
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Případně u prezentace standardní doba trvání je 10-20 minut, u seminární práce je rozsah mezi 10-20 normostran.
Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia nových médií (definice, klasifikace, historie) 2. Svět jako globální vesnice (Marshal McLuhan) 3. Internet (od ARPA net Pentagonu k Netscape navigator) 4. Fenomén Web 2.0 (obsah tvořený uživateli - youtube, wikipedia aj.) 5. Svět podle Google 6. Revoluce digitálních médií a politika 7. Blogování a politika 8. Vedení válek ve věku digitálních médií 9. Nová média a terorismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
McLuhan, H. M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
-
Základní:
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.
-
Doporučená:
Trend, David. Cultural Democracy: Politics, Media, New Technology. State University of New York Press, 1997.
-
Doporučená:
Seib, Philip; Janbek, Dana M. Global terrorism and new media : the post-Al Qaeda generation. 1st pub. London : Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-77961-6.
-
Doporučená:
Seib, Philips (ed.). Media and Conflict in the Twenty-First Century. Palgrave MacMillan.
-
Doporučená:
Oxford, Barrie - Huggins, Richard. New Media and Politics. Sage Publications, 2001.
-
Doporučená:
Wardrip-Fruin, Noah; Montfort, Nick. The new media reader. Cambridge : MIT Press, 2003. ISBN 0-262-23227-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat nová média jako subdisciplínu přesahující rámec politických věd |
na základní úrovni charakterizovat pojmy z oblasti nových médií ve vztahu k politice, mezinárodním vztahům a sociálně-vědním disciplínám |
popsat a vysvětlit základní principy odborné práce v oblasti nových médií a politiky |
popsat vývoj relevance nových médií pro politiku |
vysvětlit význam nových médií pro oblast politologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky analyzovat a interpretovat relevantní literaturu včetně zahraniční k dané subdisciplíně |
na základní úrovni analyzovat události spjaté s novými médii v mezinárodní politice |
na základní úrovni analyzovat události spjaté s novými médii v politice měst a obcí, krajů, státu a nevládních organizací |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
samostatně interpretovat poznatky z teorie nových médií a navrhnout možnosti jejich praktického využití v obecné rovině |
vytvořit odborný výstup akceptovatelný po obsahové i formální stránce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat fenomén mediální gramotnosti občanů v éře sociálních médií jako nového nástroje politické propagandy |
charakterizovat příklady nových médií jako konfliktních fenoménů - např. kyberterorismus, kyberválka |
interpretovat různé typy nových médií a jejich užití jako nástroj PR |
kriticky hodnotit a interpretovat teoretické modely a paradigmata týkající se nových médií |
vymezit proměny definice pojmu nová média na sociální média a odlišit je od tradičních médií v kontextu politiky a politologie |
vysvětlit význam státu a mezinárodních institucí v procesu internetové bezpečnosti |
zhodnotit koncepty národní bezpečnosti a mezinárodní bezpečnosti v oblasti nových médií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aktivně navrhovat možnosti PR, veřejné diplomacie, paradiplomacie a brandingu politického subjektu |
na základě analýzy politické situace v konkrétní politické oblasti vymezit klíčová bezpečnostní rizika vyvěrající z užívání sociálních médií |
navrhovat strategii obrany a osvěty proti hybridní válce, propagandě, hackingu a ?trollingu? v politických kampaních |
samostatně demonstrovat řešení konkrétního případu krizového marketingu s pomocí nových a sociálních médií na vybraném konfliktu |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze a řešení vybraného problému |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|