|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / DEDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
DEDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Perspektivy v rozvojové problematice
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je vyučován v angličtině. Rozvojová studia představují od přelomu 50. a 60. let 20. století dynamicky se rozvíjející obor, který v sobě zahrnuje poznatky jak ze sociálně-vědních, tak ekonomických oborů. Cílem předmětu je proto představit rozvojovou problematiku na pozadí jednotlivých teoretických konceptů, které ovlivňovaly rozvojová studia od jejich vzniku až do současnosti. Jednotlivé teoretické koncepty budou sledovány na pozadí tzv. rozvojových dekád, které se vyznačovaly vždy odlišným přístupem k rozvojové problematice. V rámci jednotlivých dekád budou vždy představeny stěžejní přístupy uplatňující se vůči rozvojovému světu. Jednotlivé teorie budou vztaženy na konkrétní příklady rozvojových aktivit stěžejních mezinárodních aktérů na poli rozvoje, k nimž můžeme zařadit Organizaci spojených národů, Mezinárodní měnový fond, Světovou banku, Spojené státy americké a Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, která prověří znalost odpřednášené látky a povinné literatury.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. V případě prezentace je standardní délka 10-20 minut, u seminární práce je rozsah mezi 10-20 normostran.
|
Obsah
|
Od kolonizace k dekolonizaci a "vznik" rozvojového světa
Charakteristiky rozvojového světa
60. léta a první dekáda rozvoje - význam klasických ekonomických teorií pro rozvoj a teorii modernizace
70. léta a první redefinice teorie modernizace - koncept základních potřeb
80. léta a ztracená dekáda rozvoje (návrat k teorii modernizace)
90. léta a nástup nového rozvojového myšlení (koncept lidského rozvoje)
Rozvojové cíle tisíciletí a jejich revize
Alternativní přístupy k rozvoji (teorie závislosti, teorie světového systému, kulturologický přístup, škola 3. světa, postrozvoj)
Možnosti měření rozvoje
Rozvojová pomoc (obecné charakteristiky a příklady významných poskytovatelů)
Rozvojové aktivity OSN
Rozvojové aktivity MMF a SB
Rozvojové aktivity USA
Rozvojové aktivity OECD
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Záhořík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Ponížilová, Ph.D. (100%),
Gamze Tanil (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Martina Ponížilová, Ph.D. (100%),
Gamze Tanil (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Ponížilová, Ph.D. (100%),
Gamze Tanil (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Carothers, Thomas. Development aid confronts politics the almost revolution. Washington : Carnegie Endowment for International Peace, 2013. ISBN 978-0-87003-400-8.
-
Základní:
Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
-
Základní:
Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
-
Doporučená:
Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
-
Doporučená:
Ziai, Aram (ed.). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge: New York, 2013.
-
Doporučená:
Peet, Richard - Hartwick, Elaine. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. Guilford Press: New York, 2015.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
31
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů a rozvojových studií |
charakterizovat rozvojová studia jako podobor studia mezinárodních vztahů |
popsat a vysvětlit metody sběru a interpretace dat ve společenských vědách |
popsat formování mezinárodního systému |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými koncepty z oblasti mezinárodních vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
analyzovat vybrané problémy soudobého mezinárodního systému |
používat odborný pojmový aparát a operacionalizovat stěžejní pojmy z oblasti mezinárodních vztahů v anglickém jazyce |
samostatně operacionalizovat pojmy z oblasti mezinárodních vztahů |
vytvořit odborný výstup a prezentuje jej v rámci skupiny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé typy rozvojové spolupráce |
uvést do souvislostí vztah mezi rozvojem a bezpečností |
vymezit proměny definice pojmu rozvoj v jednotlivých dekádách |
vysvětlit charakter rozvojové spolupráce klíčových mezinárodních donorů |
vysvětlit teoretické koncepty rozvoje v jednotlivých dekádách |
zhodnotit koncepty lidského rozvoje, konceptu základních potřeb a klasických ekonomických pojetí rozvoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé možnosti měření rozvoje |
na základě analýzy politické situace v konkrétním regionu vymezit klíčové bezpečnostní hrozby |
na základě získaných znalostí samostatně zhodnotit význam rozvojové spolupráce pro mezinárodní systém |
samostatně demonstrovat vztah mezi rozvojovou a humanitární pomocí na vybraných příkladech |
samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojové spolupráce různých donorů v mezinárodním systému |
samostatně zhodnotit silné a slabé stránky rozvojových aktivit OSN |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|