|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / KJPH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
KJPH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kultura jazykového projevu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
275 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KČJ/KJP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky funkčních stylů češtiny (se zvláštním zřetelem na funkční styl odborný a administrativní). Seznámit studenty se slohovými postupy a slohovými útvary. Naučit je orientovat se v otázkách příznakovosti a bezpříznakovosti jazykových prostředků a ve výběru jazykových prostředků v konkrétních komunikátech.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu:
Úspěšné splnění závěrečného zápočtového testu vycházejícího z látky probrané v seminářích. Minimální hranice úspěšnosti je 75 % možného bodového zisku.
Test je koncipován tak, aby obsáhl zejména problematiku praktické práce s textem, opravy defektních textů apod. (viz obsah seminářů).
|
Obsah
|
Zaměření a náplň seminářů:
Disciplína bude orientována převážně na analýzu textů psaných, zejména textů funkčních stylů věcných, tzn. stylu odborného, administrativního, eventuálně administrativně-právního. V rámci těchto textů budou probírány základní nedostatky a chyby v jednotlivých jazykových rovinách, tj. především v rovině stylistické, skladební, tvaroslovné a lexikální, pozornost však bude věnována také otázkám pravopisu (opakování obtížnějších pravopisných jevů, např. interpunkce, psaní velkých písmen, probrání kodifikačních změn v Pravidlech z roku 1993).
Posluchači budou pracovat jednak s texty již hotovými, jednak budou jednotlivé typy komunikátů sami vytvářet, přetvářet, eventuálně opravovat texty defektní.
Studenti by si měli osvojit schopnost volby náležitých jazykových prostředků s ohledem na komunikativní situaci, měli by si upevnit otázky spojené se znalostí stylových příznaků jednotlivých jazykových prostředků.
|
Aktivity
|
-
Odkaz do: CourseWare:
KČJ/KJPH
-
Odkaz do Google Classroom: :
Předmět KČJ/KJPH (2023/24)
-
Odkaz do Google Classroom: :
Předmět KČJ/KJPH (2023/24)
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KČJ/KJPH (2023/24, ZS) - So 13:55-17:25, SP-319, Týden: 39
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KČJ/KJPH (2023/24, ZS) - St 07:30-09:10, VC-221
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KČJ/KJPH (2023/24, ZS) - St 09:20-11:00, VC-221
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KČJ/KJPH (2023/24, ZS) - Út 11:10-12:50, VC-222
-
Odkaz do Google Classroom: :
Rozvrhová akce KČJ/KJPH (2023/24, ZS) - Út 13:00-14:40, VC-222
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Vaňková (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (100%),
Mgr. Dita Macháčková (100%),
PaedDr. Jitka Málková, Ph.D. (100%),
PhDr. Jaroslava Nováková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jiří Novotný (100%),
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
Mgr. Růžena Písková, Ph.D. (100%),
Mgr. Markéta Pokorová, Ph.D. (100%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
PhDr. Jana Vaňková (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hlavsa, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 1, dotisk. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-0475-0.
-
Doporučená:
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0493-9.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Současná stylistika. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-807-1069-614.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Stylistika současné češtiny. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zvládnout základy normativní mluvnice |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést diferenciace textů z hlediska funkčních stylů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se ve stylové diferenciaci jazykových prostředků |
rozčlenit odborný text z hlediska jeho kompoziční výstavby |
volit při tvorbě textu jazykové prostředky odpovídající funkčně stylovému zařazení textu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
opravit defektní konstrukce české věty |
zařadit text k funkčnímu stylu |
opravit v defektním textu jazykové, formální i stylizační nedostatky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|