|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / JV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
JV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazyková výchova v MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
60 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/JVPV1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s procesem rozvíjení řeči a jazyka v předškolním věku, vybavit je kompetencemi potřebnými pro zajištění podmínek pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Individuální vystoupení. Seminární práce.
Test (v případě neúčasti na výuce). Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Ontogeneze a fylogeneze řeči a jazyka.
Periodizace vývoje řeči do 6 let - předřečové období, období rozvoje samostatné řeči.
Podmínky stimulující a brzdící rozvíjení dětské řeči, metody a prostředky výchovy.
Oblasti rozvíjení řeči a jazyka v RVP PV.
Poruchy dětské řeči.
Osvojování a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů a rozvíjení povědomí dětí o gramatické správnosti jazyka.
Rozvíjení souvislého vyjadřování.
Možnosti využití obrázků, série obrázků, uměleckého díla.
Prvky dramatické výchovy v rozvoji vyjadřování dětí.
Pomůcky pro jazykovou výchovu. Komunikační hry.
Diagnostika úrovně dětského vyjadřování, plánování rozvíjení řeči a jazyka při řízených i spontánních činnostech.
Osvojování dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka.
Hlasová výchova dětí, práce s hlasem, nonverbální komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Nováková, J. Jazyková výchova v MŠ
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kutálková, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
-
Doporučená:
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Doporučená:
Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
-
Doporučená:
Krčmová, Marie; Richterová, Libuše. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Prokešová, J. Řeč a sluch. Praha, 2012.
-
Doporučená:
Kiphard, E. J. Sensomotorisches Entwicklungsgitter. Dortmund, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy z fonetickofonologické, morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
reflexe vývoje řeči u dítěte předškolního věku |
vysvětlit proces vývoje řeči a jazyka u dítěte |
rozeznat řečové nedostatky u dětí v MŠ |
plánovat činnosti pro rozvíjení řeči a jazyka v souladu s RVP pro předškolní vzdělávání |
aplikovat teoretické poznatky při vytváření optimálních podmínek pro rozvoj řeči v MŠ |
objasnit rozvoj neverbální komunikace u dítěte |
navrhnout způsoby rozvoje pragmatické roviny v komunikaci dítěte |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
metakognice a sebereflexe u zvolených postupů rozvoje dětské řeči |
předvést spisovný projev dle zásad správné výslovnosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Test v případě neúčasti na výuce. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|