|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DPRX1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DPRX1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika prvopočátečního čtení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
84 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/DPRX1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KČJ/DCP1, KČJ/DCP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poučit o elementárním čtení, o vývoji českého slabikáře, o metodických postupech - zejména 20.a 21.stol., Kožíškova metoda, globální metoda, analyticko-syntetická metoda. Seznámit s nejnovějšími slabikáři a uvést do praxe současný nácvik čtení v první třídě. Poučit o některých poruchách čtení. Orientovat se v základních diagnostických metodách. Plánovat a připravit vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Seminární práce. Vstupní test.
Test (v případě neúčasti na výuce). Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Cíle a obsah výuky čtení v prvním ročníku, návaznost na předškolní výuku, školní zralost, rané čtení.
2. Příprava na čtení, rozvoj fonematického sluchu, jazykové hry.
3. Vývoj českého slabikáře a metod čtení až do současnosti.
4. Kožíškovy čítanky, genetická metoda a možnosti jejího uplatnění v současné škole.
5. Problémy globální metody, globální čítanky a možnost uplatnění globálního čtení v současné škole.
6. Analyticko-syntetická metoda ve slabikářích Jarmily Hřebejkové.
7. Analyticko-syntetická metoda a současné slabikáře, analýza slabikářů, etapy nácviku čtení.
8. Analýza genetické metody a jejích etap nácviku čtení v porovnání s metodou analyticko-syntetickou. Přednosti a nevýhody obou metod.
9. Plánování a příprava na vyučovací hodinu, skládací abeceda, alternativní pomůcky a výukové materiály. Motivace ve výuce čtení, možnosti aktivizace žáků, výběr konkrétních jazykových her, rozvíjení slovní zásoby.
10. Psychologické a pedagogické základy výuky čtení.
11. Práce s textem, automatizace čtení, specifické zvláštnosti literární výchovy v první třídě.
12. Nedostatky ve čtení a poruchy čtení, orienační diagnostika. Diagnostické prověrky.
13. Klasifikace a hodnocení čtení, alternativní formy hodnocení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Doporučená:
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Doporučená:
Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a ze speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
číst plynule bez poruch |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
reflexe metodických postupů užívaných při nácviku čtení |
vysvětlit vztah vývoje mozku a procesu čtení |
vysvětlit vztah vývoje motoriky i smyslových oblastí a procesu čtení |
porovnat různé metody čtení |
popsat nácvik čtení pro jednotlivá období |
popsat techniky pro začínající čtenáře, zaostávající čtenáře a děti dyslektické |
vysvětlit možnosti hodnocení čtenářského projevu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
metakognice a sebereflexe při nácviku dílčí části čtecího procesu |
předvést bezchybné hlasité čtení |
číst s porozuměním |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
vstupní test z fonetiky a fonologie,
test v případě neúčasti na výuce |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|