|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9VJB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9VJB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vývoj jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do diachronní metody zkoumání jazyka. Vybavit je základními poznatky o dějinách spisovné češtiny od prehistorických počátků do 20. století. Dovést je k pochopení základních vývojových procesů a tendencí.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou absolvování předmětu je
a) úspěšné složení jednoho dílčího testu v průběhu semestru (70 % správných odpovědí / řešení),
b) úspěšné složení závěrečného testu (70 % správných odpovědí / řešení).
Každý test lze v případě neúspěchu dvakrát opakovat.
|
Obsah
|
1. Diachronní přístup ke zkoumání jazyka. Periodizace vývoje češtiny. Její praslovanský původ - vývojové tendence v klasické praslovanštině.
2. Základní vývojové procesy v praslovanštině. Vymezení větví slovanských jazyků.
3. Staroslověnština - charakteristika jazykového systému. Vztah staroslověnštiny k češtině a k české kultuře.
4. Charakteristika staročeského období - 14. století.
5. Charakteristika staročeského období - 15. století.
6. Humanistická čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální a syntaktické. Vztah k latině.
7. Barokní čeština - vývoj všech jazykových rovin, především roviny lexikální. Vývojový vztah k novočeštině.
8. Základy spisovné novočeštiny v národním obrození.
9. Vývoj mluvnické normy v devatenáctém století. Nejvýznamnější osobnosti české jazykovědy.
10. Vývoj mluvnické normy na přelomu 19. a 20. století. Názory časopisu Naše řeč.
11. Pražský lingvistický kroužek - strukturalizmus. Názora na kodifikaci spisovného jazyka.
12. Vývoj spisovného jazyka po druhé světové válce.
13. Stratifikace národního jazyka. Vývoj dialektů, interdialektů, obecné češtiny, spisovného jazyka.
Seminář:
1. Úvod - základní metody zkoumání vývoje jazyka. Prameny. Literatura. Pravopisné systémy.
2. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na objasnění vývojových procesů praslovanštiny.
3. Četba a interpretace staroslověnského textu.
4. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (Dalimilova kronika).
5. Rozbor jazykového materiálu se zaměřením na vývojové procesy staročeského období (staročeská próza).
6. Rozbor jazyka J. A. Komenského - zejména syntaktických jazykových prostředků.
7. Rozbor jazyka humanistických děl.
8. Četba a rozbor barokních tisků. Pravopisné zásady.
9. Rozbor názorů obrozeneckých mluvnic.
10. Rozbor slovotvorného systému češtiny národního obrození -jazykový materiál Jungmannova slovníku.
11. Rozbor českého jazyka druhé poloviny 19. století.
12. Rozbor názorů představitelů PLK.
13. Hodnocení - testy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Šlosar, Dušan; Večerka, Radoslav; Dvořák, Jan; Malčík, Petr. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.
-
Doporučená:
Porák, Jaroslav. Cvičebnice staročeského tvarosloví. Praha : Univerzita Karlova, 1980.
-
Doporučená:
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Večerka, Radoslav. Staroslověnština. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav. Vývoj českého spisovného jazyka. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Cuřín, František. Vývoj spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem je znalost normy současného českého jazyka, a to zejména jeho roviny fonetické a fonologické a morfologické |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - objasnit základní pojmy jazykového vývoje, - rozpoznat a vysvětlit příčiny základních jazykových změn, - hodnotit jazykovou situaci v různých časových obdobích, - aplikovat teoretické poznatky na rozbor jazykového materiálu z různých vývojových období češtiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|