|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9SČLN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9SČLN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Současná česká literatura
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/SČLN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podat synchronní výklad soudobé situace české literatury, zahrnující i charakteristiku literárního života a fenoménů literární kultury po roce 1989. Disciplína se orientuje na kritické recepce nových tendencí v literární tvorbě, směřování nejnovější básnické a prozaické literární generace, popř. dramatu. Jsou akcentovány specifičnosti literární tvorby tohoho období. Důraz je kladen na praktickou aplikaci současných požadavků na práci s literárním textem.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v semináři. Přehled četby.
|
Obsah
|
Přednáška:
1. Kulturně politické podmínky literárního vývoje po roce 1989.
2. "Chaotické" období bezprostředně po roce 1989 (koexistence mnoha generací).
3. Próza po roce 1989 - komercionalizace literatury.
4. Próza po roce 1989 - postmoderna.
5. Popkultura a populární četba.
6. Poezie po roce 1989 - zpřítomnění minulosti.
7. Osamělí běžci a solitéři 90. let 20. století.
8. Duchovně a meditativně laděná poezie 90. let 20. století.
9. Poezie každodennosti, kritický obraz společnosti.
10. Postmoderní a hravá poezie.
11. České drama 90. let 20. století.
12. České drama počátku 21. století.
13. Literární periodika a literární kritika po roce 1989.
Semináře:
1. M. Ajvaz (Návrat starého varana),
2. J. Topol (Kloktat dehet/Anděl),
3. J. Balabán (Možná že odcházíme/Zeptej se táty),
4. M. Urban (Hastrman),
5. E. Hakl (Pravidla směšného chování),
6. J. Rudiš (Grandhotel),
7. P. Borkovec (rané básně),
8. P. Hruška (Vždycky se ty dveře zavíraly),
9. B. Chlíbec (Temná komora/Zimní dvůr),
10. P. Motýl (pozdní tvorba),
11. D. Drábek (Akvabely),
12. K. Steigerwald (Horáková, Gottwald),
13. Literární časopisy po roce 1989.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Markéta Pokorová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Markéta Pokorová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jiří Staněk, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Pokorová, Ph.D. (100%),
PaedDr. Jiří Staněk, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Piorecký, Karel. Česká poezie v postmoderní situaci. Praha, 2011. ISBN 978-80-200-1960-8.
-
Základní:
Bílek, Petr A. "Generace" osamělých běžců. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0263-3.
-
Základní:
Bílek, Petr A. Stavitelé křídel. Praha, 1991. ISBN 80-85298-16-3.
-
Základní:
Kolektiv autorů, A. Fialová (ed.). V souřadnicích mnohosti. 2014. ISBN 978-80-200-2410-7.
-
Základní:
Kolektiv autorů. V souřadnicích volnosti: Česká literatura 90. let 20. století v interpretacích. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1630-0.
-
Rozšiřující:
Spolek přátel vydávání časopisu HOST. časopis HOST. Brno.
-
Rozšiřující:
Pokorná, T. (šéfredaktorka). časopis Revolver Revue. Praha.
-
Rozšiřující:
Kubínová, Marie. Text v pohybu. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1749-9.
-
Doporučená:
Bílek, Petr A. Česká populární kultura: transfery, transponování a další tranzitní procesy. Praha, 2017. ISBN 978-80-7308-725-8.
-
Doporučená:
Bílek, Petr A. Hledání jazyka interpretace. Brno, 2003. ISBN 80-7294-080-5.
-
Doporučená:
Hodrová, Daniela. .na okraji chaosu.. Praha, 2001. ISBN 80-7215-140-1.
-
Doporučená:
Hodrová, Daniela. Román zasvěcení. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-34-2.
-
Doporučená:
Ústav pro českou literaturu AV ČR. Slovník českých spisovatelů po roce 1945.
-
Doporučená:
Wogerbauer, M., Píša, P., Šámal, P., Janáček, P. V obecném zájmu: cenzura a sociální regulace literatury v v moderní české kultuře 1749 - 2014. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2491-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizuje základní kulturně politické okolnosti vývoje po roce 1989. |
charakterizuje základní díla produkce prozaické, básnické, dramatické v daném období |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Doložit porozumění textům vlastní interpretací a komentářem. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat dějiny české literatury po roce 1989 |
interpretovat nejnovější poznatky literární vědy |
analyzovat a interpretovat umělecký text v kontextu autorova dalšího díla i v kontextu kulturně politickém |
formulovat předmět, cíl, postup, hodnotící kriteria pro interpretaci uměleckého textu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést rozbor konkrétního poetického/uměleckého textu |
zasadit dílo do kontextu autorova dalšího díla i do kontextu kulturně politického |
vyhledat v textu díla jeho specifické rysy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, odborné znalosti, autoevaluace. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|