|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9DP1R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9DP1R
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika prvopoč. čtení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/9DP1R
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Psychomotorický vývoj u dítěte předškolního a školního věku. Příprava na čtení - rozvoj sluchového a zrakového vnímání, časoprostorové orientace. Fonologické uvědomování. Motorické čtení. Metody a techniky čtení - komparace jednotlivých metod. Vybrané problémy z fonetiky a fonologie pro didaktiku čtení. Nácvik čtení - čtení písmen, vázání písmen do otevřených slabik, spojování slabik do slov, čtení zavřených slabik, čtení shluků hlásek, čtení slabikotvorných hlásek, čtení au a ou, čtení měkkých a tvrdých hlásek, čtení slabičných i neslabičných předložek. Metody pro začínající čtenáře. Čtení vět a textů. Čtení ve 2. a vyšším ročníku. Diagnostika techniky čtení a návrh dalšího postupu, metody reedukace. Příprava na čtecí jednotku, výběr pomůcek a tvorba didaktických materiálů. Čtení s porozuměním.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, prostudování odborné literatury a zápočtový test.
|
Obsah
|
Psychomotorický vývoj u dítěte předškolního a školního věku. Příprava na čtení - rozvoj sluchového a zrakového vnímání, časoprostorové orientace. Fonologické uvědomování. Motorické čtení. Metody a techniky čtení - komparace jednotlivých metod. Vybrané problémy z fonetiky a fonologie pro didaktiku čtení. Nácvik čtení - čtení písmen, vázání písmen do otevřených slabik, spojování slabik do slov, čtení zavřených slabik, čtení shluků hlásek, čtení slabikotvorných hlásek, čtení au a ou, čtení měkkých a tvrdých hlásek, čtení slabičných i neslabičných předložek. Metody pro začínající čtenáře. Čtení vět a textů. Čtení ve 2. a vyšším ročníku. Diagnostika techniky čtení a návrh dalšího postupu, metody reedukace. Příprava na čtecí jednotku, výběr pomůcek a tvorba didaktických materiálů. Čtení s porozuměním.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Wildová, Radka. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
-
Doporučená:
Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
Doporučená:
Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl znát základy vývojové psychologie, pedagogické psychologie, speciální pedagogiky a měl by mít dobré znalosti českého jazyka |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá základní vědomosti o problematice vyučování elementárního čtení. Dokáže vymezit jednotlivé metody a techniky čtení. Provede komparaci metod čtení. Navrhne metodické postupy pro nácvik čtení hlásek, slabik, slov a vět. Najde či vytvoří vhodná cvičení a hry pro rozvoj zrakového a sluchového vnímání, orientace v prostoru a rovině. Provede analýzu techniky čtení a navrhne další postup při nácviku čtení u konkrétního žáka. Používá postupy při nácviku čtení s porozuměním. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|