|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / ZKE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
ZKE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy krajinné ekologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/ZKE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem kurzu je získání základních znalostí a dovedností z krajinné ekologie ve vazbě na další geografické vědní obory. Dílčím cílem je zvládnutí terminologie oboru a dovednost použití odborných termínů ve slovním projevu. Studenti se naučí znalosti aplikovat při hodnocení krajiny a životního prostředí. Dalším dílčím cílem je naučit se informace o životním prostředí a krajině vyhledat, odborně posoudit, interpretovat, dát do souvislostí a také prezentovat a provádět jejich didaktickou transformaci.
|
Požadavky na studenta
|
Pro udělení zápočtu je požadována aktivní účast na seminářích (vč. jednoho terénního cvičení), prezentace zpracovaného seminárního úkolu na vybraný krajino-ekologický problém.
Požadavky ústní zkoušky jsou vymezeny znalostí okruhů uvedených v obsahu předmětu, přičemž se klade důraz na porozumění souvislostí, aplikaci poznatků v příkladech a metodický aparát použitelný při studiu krajiny a životního prostředí.
|
Obsah
|
1. + 2. Různé přístupy k definici krajiny, krajinná ekologie x geoekologie x komplexní fyzická geografie.
3. Postavení v systému věd, antropocentrický x biocentrický x geosystémový přístup.
4. Vertikální struktura krajiny.
5. + 6. Horizontální struktura krajiny.
7. Dimenze v krajině.
8. + 9. Energomateriálové toky v krajině - terénní výuka shrnující předchozí kapitoly.
10. + 11. Životní prostředí regionu a ČR, jeho vývoj v prostoru a čase.
12. Možnosti didaktických transformací krajinně-ekologických problémů v Environmentální výuce na ZŠ a SŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory ve formě nahraných přednášek (komentované prezentace a/nebo záznam přednášky) jsou uloženy na courseware předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Míchal, Igor. Ekologická stabilita. Brno : Veronica, 1992.
-
Základní:
Forman, Richard T. T.; Godron, Michel. Krajinná ekologie. Praha : Academia, 1993. ISBN 80-200-0464-5.
-
Základní:
Kopp, Jan. Nauka o krajině a životním prostředí : cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-732-7.
-
Doporučená:
Demek, J. : Nauka o krajině. Praha, SPN, 1983.
-
Doporučená:
Sádlo, Jiří; Storch, David. Biologie krajiny : biotopy České republiky. Praha : Vesmír, 2000. ISBN 80-85977-31-1.
-
Doporučená:
Lipský. Krajinná ekologie pro studenty geografických oborů. PrahaKarolinum UK, 1996.
-
Doporučená:
TURNER, M.G., GARDNER, R.H. Landcape Ecology in Theory and Practice. New York, 2015. ISBN 978-1-4939-3818-6.
-
Doporučená:
Naveh, Zev. Landscape ecology : theory and application : with 82 figures. 2nd ed. New York [etc.] : Springer-Verlag, 1994. ISBN 0-387-94059-6.
-
Doporučená:
GERGEL, S.E.; TURNER, M.G. Learning Landscape Ecology: A practical Guide to Concepts and Techniques.. New York, 2017. ISBN 978-1-4939-6372-0.
-
Doporučená:
Janeček, M. aj. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Praha: ISV nakladatelství, 2002.
-
Doporučená:
Ložek, Vojen. Příroda ve čtvrtohorách. Praha : Academia, 1973.
-
Doporučená:
Roberts, Neil. The holocene : an environmental history. 2nd ed. Malden : Blackwell Publishing, 1998. ISBN 978-0-631-18638-0.
-
Doporučená:
FRANCIS, R.A., MILLINGTON, J.D.A., CHADWICK, M.A. Urban Landscape Ecology: Science, Policy and Practice. London, 2016. ISBN 978-1315713373.
-
Doporučená:
Braniš, Martin; Pivnička, Karel. Úvod do studia životního prostředí. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-945-4.
-
Doporučená:
Kostkan, Vlastimil. Územní ochrana přírody a krajiny v České republice. Praha : Ministerstvo životního prostředí, 1996.
-
Doporučená:
Demek, Jaromír. Vybrané kapitoly z krajinné ekologie. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2168-3.
-
Doporučená:
Seják, Josef. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-758-3.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat základní znalosti obecných ekologických principů (v rozsahu požadovaném předměty CBG/GEO1, GEO2, GEO3) |
obecně posoudit problematiku životního prostředí v rozsahu učiva gymnázia |
popsat charakteristiky dílčích složek krajinné sféry |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
užívat základní fyzicko-geografickou terminologii |
rámcově popsat vzhled krajiny v jednotlivých regionech ČR |
aplikovat obecné znalosti fyzicko-geografických principů na konkrétních případech |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat krajinnou ekologii |
popsat krajinu a její složky |
vysvětlit problematiku dimenzí v krajině |
vysvětlit problematiku krajinných složek (matrice, enklávy, koridory) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit problematiku horizontální a vertikální struktury krajiny |
ilustrovat základní procesy a toky látek a energií, probíhající v krajině |
integrovat veškeré nabyté znalosti a dovednosti a diskutovat svůj názor na problematiku krajinné ekologie |
znázornit vývoj krajiny a jejích složek v prostoru a čase |
posoudit a hodnotit životní prostředí ČR a regionu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|