|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / PVG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
PVG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Propedeutika výuky geografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
64 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům orientační vhled do problematiky vzdělávání žáků v oboru geografie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných seminárních prací.
Zápočtový písemný test v rozsahu probírané látky.
|
Obsah
|
Studenti na základě vlastních zkušeností popisují současný stav výuky geografie z pozice žáka a porovnávají zkušenosti z různých institucí. Studenti se seznámí s podobou geografického vzdělávání v minulosti a současnosti a problematikou zakotvení výuky geografie v kurikulárních dokumentech. Studenti poznají základní pojmy z oboru didaktiky geografie a didaktický potenciál hlavních geografických témat. Studenti pochopí syntetizující přístup ve výuce geografie a pozici geografie v mezipředmětových vazbách a environmentálním vzdělávání. Na příkladech jsou studentům demonstrovány přístupy k výuce geografie na různých vzdělávacích institucích a specifika přístupu ke geografickým vědám v zahraničních vzdělávacích systémech. Studentům je demonstrována podoba výuky geografických témat v alternativních systémech vzdělávání (Montessori, Waldorf, Dalton aj.).
Proč a koho učíme geografii.
Základní terminologie výuky geografie.
Historie výuky geografie.
Moderní trendy v přístupu k výuce geografie.
Didaktický potenciál hlavních geografických témat.
Výuka geografie a mezipředmětové vazby.
Specifika výuky geografie v zahraničí.
Podoba výuky geografických témat v alternativních školách.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Mgr. Gabriela Kostová (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Holmes, D., Farbrother, D. A-Z Advancing Geography: Fieldwork. Sheffield, 2000. ISBN 978-18-9908-579-8.
-
Doporučená:
Kyriacou, Ch. Essential Teaching Skills. Oxford, 2014. ISBN 978-1408523155.
-
Doporučená:
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
Doporučená:
Ida, Y., Yuda, M., Shimura, T., Ike, S., Ohnishi, K., Oshima, H. Geogrpahy Education in Japan. Tokyo, 2015. ISBN 978-4-431-24952-9.
-
Doporučená:
Petty, G. How to Teach Even Better: An Evidence-Based Approach. Oxford, 2018. ISBN 978-19-841410-0.
-
Doporučená:
Punch, Keith; Oancea, Alis. Introduction to research methods in education. 2nd edition. 2014. ISBN 978-1-4462-6074-6.
-
Doporučená:
Bierman, P. R., Montgomery, D. R. Key concepts in Geomorphology.
-
Doporučená:
Lambert, D., Balderstone, D. Learning to Teach Geogrpahy in the Secondary School: A Companion to School Experience. London, 2009. ISBN 978-04-1543-786-8.
-
Doporučená:
Mitchell, D. Living geography: Exciting futures for teachers and students. Cambridge, 2007. ISBN 978-1-899857-20-3.
-
Doporučená:
David, K. Methodika vyučování zeměpisu ve školách obecných a měšťanských. Velké Meziříčí, 1916.
-
Doporučená:
Scoffham, Stephen. Primary Geography Handbook.
-
Doporučená:
Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7652-5.
-
Doporučená:
Balderstone, D. Secondary Geography Handbook. Sheffield, 2006. ISBN 978-18-4377-165-4.
-
Doporučená:
Gersmehl, P. Teaching Geography. New York, 2014. ISBN 978-14-6251-641-4.
-
Doporučená:
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Doporučená:
Morgan, J. Teaching Secondary Geography as if the Planet Matters. London, 2012. ISBN 978-04-1556-388-8.
-
Doporučená:
Jones, M. The Handbook of Secondary Geography. Sheffield, 2017. ISBN 9784843771.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokazovat zájem o studium geografie |
popsat své zkušenosti s výukou zeměpisu na SŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ |
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokázat připravenost na další studium výuky zeměpisu |
vysvětlovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy |
posuzovat historii výuky zeměpisu na českých školách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porovnávat zahraniční vzdělávací systémy |
popisovat specifika výuky zeměpisu na SŠ, kde studoval |
hodnotit (reflektovat) vlastní vstupní oborové znalosti a dovednosti |
hodnotit (reflektovat) vlastní vstupní didaktické znalosti a dovednosti |
porozumět problematice metakognice v učebním procesu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|