|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MVOGS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MVOGS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní metody ve výuce obecné geografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/DIDS2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti vysvětlí principy a specifika didaktické transformace v geografii. Didakticky transformují témata z obecné geografie na úrovni odpovídající úrovni SŠ. Studenti syntetizují své znalosti z fyzické i humánní geografie, z obecně didaktických a oborově-didaktických předmětů a aplikují je při plánování a realizaci modelových vyučovacích hodin. Vysvětlí pojetí oboru jako celku a definují komplexní vzdělávací cíle, zejména rozvoj geografického myšlení. Diskutují možnosti uplatnění principů vědeckého myšlení ve výuce geografie. Studenti do svých modelových hodin vhodně zařazují tradiční i moderní vyučovací metody a organizační formy, kombinují vhodné strategie učení pro výuku geografie, vybírají relevantní zdroje geografických informací a vhodně využívají techniku (výukové programy, modely, prezentace, geograficky zaměřené aplikace, Google Earth atd.). Studenti na příkladech exponátů v SC Techmania posoudí didaktickou transformaci vybraných geografických jevů. Studenti se orientují v současném stavu výzkumů ve fyzické i humánní geografii a dokáží vybírat témata k didaktické transformaci pro žáky SŠ.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny
|
Obsah
|
- Didaktická transformace - teorie
- Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ.
- Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.).
- Integrace pomůcek do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.).
- Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory jsou studentům poskytnuty na Courseware předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Mgr. Gabriela Kostová (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Gabriela Kostová (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Základní:
Pluháčková, Markéta; Duffek, Václav; Stacke, Václav; Mentlík, Pavel. Kritická místa kurikula : zeměpisu : na 2. stupni základní školy. I. / Markéta Pluháčková, Václav Dufffek, Václav Stacke, Pavel Mentlík. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-261-0934-1.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program prozákladní vzdělávání
(FALTÝN, Jaroslav et al.)
-
Rozšiřující:
Lišková, Eva. Environmentální výchova jako součást všeobecného základu v přípravě budoucích učitelů : sborník z česko-slovenské konference Uherské Hradiště 23. a 24. listopadu 2000. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-069-2.
-
Doporučená:
Lane, R. Artuculating the pedagogical content knowledge of accomplished geography teachers. Geographical education. 2009.
-
Doporučená:
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Doporučená:
Strahler, Alan; Strahler, Arthur. Introducing physical geography. 3rd ed. New York : John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-41741-6.
-
Doporučená:
Knecht, P., Hofmann, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Praha, Česká geografická společnost, 2013.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Doporučená:
Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a výuce zeměpisu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno, Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7651-8.
-
Doporučená:
Ormrod, J.E., Cole, D.B. Teaching content knowledge and pedagogical content knowledge: a model from geographic education. Journal of teaching education. 1996.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Janík, Tomáš,; Najvar, Petr,; Knecht, Petr. Transdisciplinární didaktika - o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan. Vztah obor - vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae ISSN 1802-4637 Roč. 2, č. 1 (2007). 2007.
-
Doporučená:
Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů
(Najvar, Petr)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele |
vysvětlit základní pojmy používané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
vysvětlit pomy z obecné fyzické a humánní geografie, kartografie a GIS |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základě analýzy kurikulárních dokuemntů u vybraného tématu geografie zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací jednotku/hodinu, realizovat ji a následně provést reflexi a sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy studentů SŠ |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pojem didaktická transformace |
popsat relevantní zdroje informací (články, internetové stránky, modely, publikace atd.) pro vyučování geografie na SŠ |
popsat relevantní technické vybavení (výukové prgramy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro studenty názornější a snáze pochopitelná |
vysvětlit význam a obsah formálního a neformálního vzdělávání |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu |
využívat relevantní zdroje informací (články, modely, publikace, prezentace, internetové zdroje) pro vyučování geografie na SŠ |
vhodně využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro studenty snáze pochopitelná a více názorná |
diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|