|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MVGZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MVGZ1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní metody ve výuce reg. geografie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní metody ve výuce regionální geografie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/MRGZ1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti porovnají klady a zápory historických přístupů k výuce regionální geografie Afriky, Asie a Austrálie, diskutují současné problémy regionální geografie a vytvoří si názor na její současnou podobu, který diskutují. Studenti navrhují alternativy k současné koncepci výuky a podobě regionálně-geografického kurikula. Definují stěžejní pojmy pro jednotlivá témata a provádějí jejich didaktickou transformaci pro ZŠ úroveň. Studenti dělí kontinenty (Afrika, Asie, Austrálie) na regiony. Studenti aplikují znalosti obecné fyzické a humánní geografie do výuky vymezených regionů a propojují tyto znalosti se specifiky jednotlivých regionů. Studenti předvedou didaktickou transformaci a odvodí model výuky regionální geografie v souvislostech na úrovni ZŠ. Studenti stanoví vhodné metody a organizační formy při vedení modelové hodiny regionální geografie a navrhnou zařazení výsledků aktuálních výzkumů z oblasti didaktiky regionální geografie do vyučování. Studenti vybírají vhodné a relevantní zdroje informací (články, publikace, internetové stránky, modely atd.) o jednotlivých regionech a zařazují tyto informace do výuky. Studenti vhodně využívají techniku (např. interaktivní tabuli, Google Earth, GIS atd.) při výuce regionální geografie.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny
- Provedení reflexe modelových hodin
|
Obsah
|
Přednášky:
1 AFRIKA:
Regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr.
Přístupy k regionalizaci Afr. v ZŠ geogr. Dělení Afr. na FG a HG reg., jejich nejdůležitější charakteristiky a specifika.
Minulost a budoucnost Afr..
Jak nepodporovat stereotyp. myšlení při ZŠ výuce geogr. Afr.
Počítačová prezentace jako zák. prostředek při front. výuce geogr. Afr.
2 AFRIKA:
FG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku.
Jak klim. a hydrol. specifika Afr. ovlivňují ostatní přír. sféry i socioekon. sféru.
Enviro. problematika Sahelu.
Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních enviro. problémů v Afr.
3 AFRIKA:
HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku. Charakteristiky Afr. obyvatelstva a zákonitosti jeho rozšíření a jejich didakt. transform. pro ZŠ.
Co může Afr. nabídnout středoevropanům.
Příkl. využití interaktivní tabule při výuce HG charakteristik afr. reg.
4 AFRIKA:
Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce model. reg. Afr.
Jak strukturovat hodinu geogr. na ZŠ při front. výuce komplexních (FG i HG) charakteristik Afr.
Příklady dalších technik a org. forem výuky při výuce reg. geogr. Afr.
Možnosti zapojení aktuální probl. jako motivačního nástroje.
Google Earth jako vhodný vizualizační doplněk při ZŠ výuce geogr. Afr.
5 ASIE:
Regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr.
Přístupy k regionalizaci Asie při ZŠ výuce geogr.
Nejvýraznější specifika jednotlivých as. FG a HG reg.
Geopolit. situace ve vybraných as. regionech a její proměny v čase.
On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie na ZŠ.
6 ASIE:
FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.
Typy přírodních krajin v Asii, jejich ZŠ didakt. transform.
Didakt. transform. vlivu srážk. režimu vybraných as. reg. na odtok. režim v povodích řek.
Vliv monzunu na ost. přír. sféry v JV Asii.
Didakt. transform. FG procesů na ZŠ za pomoci videí a výukových programů.
7 ASIE:
HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.
Příč. a důsl. rozdílného hist. vývoje vybraných as. reg.
Rozdílné postavení žen v as. reg.
Čína ve 20. a 21. stol.. Probíhající vál. konflikty v Asii + islamismus.
Těžba ropy na Arab. po-ově.
Vizualizace vybraných as. HG fenoménů pomocí volně dostupných leteckých a družicových snímků jako aktivizační a motivační prvek výuky.
8 ASIE:
Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového reg. Asie.
Ovlivnění socioekonom. sféry přír. poměry ve vybraných as. reg.
Netradiční org. formy výuky v ZŠ výuce reg. geogr. Asie.
Elektron. sbírky map a možnosti jejich využití v ZŠ výuce geogr. Asie.
9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
Regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr.
Přístupy k regionalizaci A&O využitelné v ZŠ výuce geogr.
Charakteristiky jednotlivých reg.
Region. kontrasty. Oceánie a její současné envir. a soc. problémy.
Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky reg. geogr. A&O na ZŠ.
10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.
Specifika FG regionů Austr.
Endemičtí živočichové v Austr.
ZŠ didaktická transformace enviro. katastrofy na Velikonočním o-vě.
Antropo. ovlivnění přír. prostř. v Oceánii.
PC animace a možnosti jejího využití při ZŠ didakt. transform. FG procesů v A&O.
11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.
Komplex. charakteristika austr. hospodářství.
Význam nerostných zásob a živočišné výroby.
Národnostní složení austr. obyv.
Tur. ruch v reg.
Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při ZŠ výuce HG char. Oceánie.
12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:
Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového reg. A&O.
Možnosti využití výkladu o propojení historie osídlení, o vazbách mezi přír. sférami a o vazbách se socioek. sférou na příkladu ZŠ výuky regionu N. Zélandu.
Využití GIS k zatraktivnění ZŠ výuky komplexně-geogr. charakteristik A&O.
Seminář
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory ve formě nahraných přednášek jsou zveřejněny na stránce předmětu v prostředí Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Gabriela Kostová (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Tláskalová (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Gabriela Kostová (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
Mgr. Karolína Tláskalová (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
World Regional Geography: People, Places and Globalization
(Royal Berglee)
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Amerika - Asie : poznáváme největší světadíly. 2. upr. vyd. [Praha] : Nakladatelství České geografické společnosti, 1995. ISBN 80-901863-7-8.
-
Doporučená:
Anděl, Jiří; Peštová, Jana; Skokan, Ladislav. Asie a Evropa : zeměpis pro základní školy a nižší ročníky osmiletých gymnázií. 1. vyd. Praha : Prospektrum, 1997. ISBN 80-85431-67-X.
-
Doporučená:
Rubenstein, J.M. Contemporary Human Geography. Upper Saddle River, 2015. ISBN 9780321811127.
-
Doporučená:
Novotná, Marie; Hájek, Jan. Cvičení z regionální geografie Asie. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-553-7.
-
Doporučená:
Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii. 2. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1994.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii : [pracovní sešit pro žáky 5. ročníku základních škol]. 1. vyd. Praha : Iris, 1992.
-
Doporučená:
Journal of Geography in Higher Education.
-
Doporučená:
Journal of Geoscience Education.
-
Doporučená:
KÜHNLOVÁ, H. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum,, 2000.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Doporučená:
Brown, R.H. Method of teaching Regional Geography. 1927.
-
Doporučená:
Lange, Harald; Huber, Hanke; Vilímek, Vít; Kučera, Tomáš. Pouště. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-464-3.
-
Doporučená:
Mirvald, Stanislav; Hájek, Jan; Novotná, Marie. Pouště, savany a tropické lesy : Pracovní sešit k zeměpisu. 1. vyd. Praha : Septima, 1993. ISBN 80-901446-6-7.
-
Doporučená:
Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002.
-
Doporučená:
Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1., Afrika, Asie, Austrálie, Oceánie. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1988.
-
Doporučená:
Šupka. Schémata v didaktice geografie a při vyučování zeměpisu na základní a střední škole. Hradec Králové KPÚ, 1982.
-
Doporučená:
Cole, Roy; De Blij, Harm Jan. Survey of Subsaharan Africa : a regional geography. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517080-1.
-
Doporučená:
Frey, A.E. The Teaching of Regional Geography. 1973.
-
Doporučená:
Fouberg, E.H. Understanding World Regional Geography. Chichester, 2015. ISBN 978118996645.
-
Doporučená:
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
-
Doporučená:
Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X.
-
Doporučená:
Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
-
Doporučená:
Svatoňová, Hana. Zeměpis : Putování po světadílech : učebnice. 2. díl, Asie, Austrálie a Oceánie, polární oblasti. Brno : Nová škola, 2008. ISBN 80-7289-096-4.
-
Doporučená:
Holeček, Milan; Janský, Bohumír; Tlach, Stanislav. Zeměpis světa 1 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : oceány - polární oblasti - Afrika - Austrálie a Oceánie. 3., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2005. ISBN 80-86034-61-5.
-
Doporučená:
Jeřábek, Milan; Vilímek, Vít. Zeměpis světa 3 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : Evropa. 3., upr. vyd. Nakladatelství České geografické společnosti, 2008. ISBN 978-80-86034-77-5.
-
Doporučená:
Vilímek, Vít. Zeměpisný slovníček : příručka pro základní a střední školy. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. ISBN 80-86034-38-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
regionalizovat (v různých geografických dimenzích) kontinenty Asie, Afrika, Austrálie |
definovat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
definovat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie(výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.) |
orientovat se v modelu ALACT |
provádět didaktickou transformaci oborového obsahu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvést integraci těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy |
demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii, přičemž klást důraz na vztahy mezi jednotlivými tématy |
využívat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
používat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie(výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.) |
navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
připravit, realizovat a reflektovat výuku podle modelu ALACT |
analyzovat hloubkovou strukturu vlastního i cizího mikrovyučování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|