|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MRGZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MRGZ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní metody ve výuce reg. geografie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní metody ve výuce regionální geografie 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/MRGZ1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti dělí kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony. Studenti aplikují znalosti obecné fyzické a humánní geografie do výuky vymezených regionů a propojují tyto znalosti se specifiky jednotlivých regionů. Studenti předvedou didaktickou transformaci a odvodí model výuky regionální geografie v souvislostech na úrovni ZŠ. Studenti stanoví vhodné metody a organizační formy při vedení modelové hodiny regionální geografie. Studenti vybírají vhodné a relevantní zdroje informací (články, publikace, internetové stránky, modelyatd) o jednotlivých regionech a zařazují tyto informace do výuky. Studenti vhodně využívají techniku (např. interaktivní tabuli, Google Earth, GIS atd.) při výuce regionální geografie.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny
- Závěrečný didaktický projekt
|
Obsah
|
Přednášky: 1 EVROPA: Regionalizace Evr. v 21. stol., využitelná ve výuce na ZŠ. Přístupy k dělení Evr. do regionů podle HG i FG charakteristik na úrovni ZŠ. Formování států v Evr. během 20. stol. - didakt. transform. pro ZŠ. Využití dokumentárních pořadů pro pochopení polit. situace v Evr..
2 EVROPA: FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ. Přír. krajiny v Evr., rozdíl mezi oceán. a kontinent. klimatem na příkladech evro. států. Typy odtokových režimů evr. řek ve vazbě na klima. Evr. horstva - jejich stručný geol. vývoj a výšk. stupně - didakt. transform. pro ZŠ. Využití animací, modelů a schémat pro lepší pochopení jednotlivých evr. FG procesů.
3 EVROPA: HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transforma. pro ZŠ. Základní demograf. údaje a věková pyramida evr. obyvatelstva. Rozdíly a podobnosti v hospodářství jednotl. evr. regionů - didaktická transformace pro ZŠ. Prezentace jako podpora výkladu HG charakteristik.
4 EVROPA: Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu Evr. na ZŠ. Ukázková hodina výuky geogr. vybraného regionu pro ZŠ. Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktivizačních forem výuky. Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce reg. geogr. Evr.. Didakt. hra jako prostředek motivace a aktivizace žáků při výuce modelového regionu Evropy - hra na cest. kancelář.
5 SEVERNÍ AMERIKA: Regionalizace SA v 21. stol. při výuce na ZŠ. Vymezení SA a její dělení na regiony. SA od dob objevení Evropany až po současnou podobu, vazba na národností skladbu SA - didaktická transformace pro ZŠ. Výukové video jako aktivizační a motivační prvek výuky vývoje SA.
6 SEVERNÍ AMERIKA: FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ. Přír. krajiny v SA - didakt. transform. vazeb a souvislostí jednotlivých FG sfér pro žáky ZŠ. Kordillery - jejich vznik, vysvětlení výskytu sopečné činnosti a zemětřesení, vznik pouští a kaňonů - didakt. transform. pro ZŠ. Využití on-line animací a modelů vizualizujících procesy spojené s tektonikou.
7 SEVERNÍ AMERIKA: HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro ZŠ. Podobnosti a odlišnosti hospodářství jednotlivých HG regionů SA. FG podmínky podmiňující možnosti hosp. vývoje - těžba, zemědělské oblasti, hustota osídlení - didakt. transform. pro ZŠ. Integrace elektronických map a Google Earth do vyučování HG SA - vizualizace vybr. fenoménů.
8 SEVERNÍ AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce model. regionu SA na úrovni ZŠ. Vliv FG i HG podmínek na podobu vybraného regionu SA - didakt. transform. pro ZŠ. Využití projekt. vyučování. Aktivizace žáků pomocí projekt. vyučování.
9 JIŽNÍ AMERIKA: Regionalizace JA v 21. stol. využitelná při výuce na ZŠ. Vymezení JA a její dělení na regiony. Historie osidlování Evropany, vliv osidlování na současnou podobu JA, národnostní složení JA - didakt. transform. pro ZŠ. Interaktivní tabule a pracovní listy jako aktivizační a motivační prvek výuky.
10 JIŽNÍ AMERIKA: FG charakteristiky JA a jejich didakt, transform, na úrovni ZŠ. Typy přír. krajin v JA - návaznost na klima a orografický efekt Kordiller - didaktická transformace na úrovni ZŠ. Problematika kácení TDL v Amazonii - příčiny a následky. Využití Google Earth k vizualizaci vybraných environm. problémů - nárůst vykácených ploch TDL za 20 let v programu Google Earth Engine.
11 JIŽNÍ AMERIKA: HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro žáky ZŠ. HG charakteristika regionů JA. Hospodářská úroveň JA států - didakt. transform. na úrovni ZŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních), významné export. artikly, typické znaky zemědělství. Výuková videa jako nástroj motivace žáků při výuce HG charakteristik JA.
12 JIŽNÍ AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce model. regionu JA na ZŠ. Model. vyučovací hodina vybraného regionu JA s důrazem na souvisloti a vazby mezi jednotlivými sférami formou metody řešení problému. Motivace a aktivizace žáků při výuce model. regionu JA pomocí metody řešení problému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Amerika - Asie : poznáváme největší světadíly. 2. upr. vyd. [Praha] : Nakladatelství České geografické společnosti, 1995. ISBN 80-901863-7-8.
-
Doporučená:
Vilímek, Vít; Nováková, Renata. Evropa : Metodická příručka k učebnici zeměpisu pro základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-42-5.
-
Doporučená:
Hobbs, J.J. Fundamentals of World Regional Geography. Independence, 2012. ISBN 9781133113782.
-
Doporučená:
Král, V. Fyzická geografie Evropy. Academia Praha, 1999.
-
Doporučená:
Votýpka, Jan. Fyzická geografie Evropy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-931-4.
-
Doporučená:
Netopil, Rostislav; Bičík, Ivan; Brinke, Josef. Geografie Evropy : Celostátní vysokošk. učebnice pro stud. fakult přírodověd. a pedagog. stud. oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22432-6.
-
Doporučená:
Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998.
-
Doporučená:
Knox, P.L. Human Geography: Places and Regions in Global Context. Upper Saddle River, 2015. ISBN 9780321769664.
-
Doporučená:
Journal of Geography in Higher Education.
-
Doporučená:
Journal of Geoscience Education.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
Blouet, Brian W.; Blouet, Olwyn M. Latin America and the Caribbean : a systematic and regional survey. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-63095-0.
-
Doporučená:
Brown, R.H. Method of teaching Regional Geography. 1927.
-
Doporučená:
Mirvald, Stanislav; Hájek, Jan; Novotná, Marie. Pouště, savany a tropické lesy : Pracovní sešit k zeměpisu. 1. vyd. Praha : Septima, 1993. ISBN 80-901446-6-7.
-
Doporučená:
Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002.
-
Doporučená:
VOTÝPKA, J., JANOUŠOVÁ, J. Severní Amerika. SPN Praha, 1987.
-
Doporučená:
Šupka. Schémata v didaktice geografie a při vyučování zeměpisu na základní a střední škole. Hradec Králové KPÚ, 1982.
-
Doporučená:
Frey, A.E. The Teaching of Regional Geography. 1973.
-
Doporučená:
KÜHNLOVÁ, H. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie I. UK Praha : PřF, 1997.
-
Doporučená:
ŠUPKA, J., HOFMAN, E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. Brno: MU,, 1990.
-
Doporučená:
Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X.
-
Doporučená:
Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
-
Doporučená:
Svatoňová, Hana. Zeměpis : Putování po světadílech : učebnice. 1. díl, Amerika, Afrika. Brno : Nová škola, 2008. ISBN 80-7289-095-6.
-
Doporučená:
Holeček, Milan; Janský, Bohumír; Tlach, Stanislav. Zeměpis světa 1 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : oceány - polární oblasti - Afrika - Austrálie a Oceánie. 3., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2005. ISBN 80-86034-61-5.
-
Doporučená:
Holeček, Milan; Janský, Bohumír. Zeměpis světa 2 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : Amerika - Asie. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2001. ISBN 80-86034-46-1.
-
Doporučená:
Jeřábek, Milan; Vilímek, Vít. Zeměpis světa 3 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : Evropa. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2001. ISBN 80-86034-47-X.
-
Doporučená:
Vilímek, Vít. Zeměpisný slovníček : příručka pro základní a střední školy. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. ISBN 80-86034-38-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
25
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
180
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia |
korektně sestavit didaktický test |
motivovat žáky k výuce zeměpisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti obecné didaktiky pro ZŠ |
korektně používat znalosti v rozsahu didakticko-geografických předmětů |
plánovat a realizovat vyučovací hodinu zeměpisu pro ZŠ stupeň |
hodnotit práci žáků v hodinách zeměpisu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dělit kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony |
aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické a humánní) do výuky vymezených regionů a prezentovat propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
klást důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy |
využívat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy a demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii |
používat při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|