|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MRGS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MRGS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní metody ve výuce reg. geografie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní metody ve výuce regionální geografie 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
7
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/MRGS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti jsou vedeni ke kritickému zhodnocení a diskusi historických i současných přístupů k výuce regionální geografie Evropy, Severní a Jižní Ameriky, i samotného postavení regionální geografie v systému geografického vzdělávání na středních školách. Studenti navrhují alternativní koncepce výuky a diskutují přiměřenost a aktuálnost daného regionálně-geografického kurikula. Vytvářejí návrh zařazení postupů z aktuálních vědeckých prací, své návrhy diskutují a aplikují v modelových hodinách. Studenti dělí kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony. Studenti aplikují znalosti obecné fyzické a humánní geografie do výuky vymezených regionů a propojují tyto znalosti s regionálními specifiky. Studenti předvedou didaktickou transformaci a odvodí model výuky regionální geografie v souvislostech na úrovni SŠ. Studenti stanoví vhodné metody a organizační formy při vedení modelové hodiny regionální geografie. Studenti vybírají vhodné a relevantní zdroje informací (články, publikace, internetové stránky, modely atd.) o jednotlivých regionech a zařazují tyto informace do výuky. Studenti porovnávají české a zahraniční atlasy. Studenti vhodně využívají techniku (např. interaktivní tabuli, Google Earth, GIS atd.) při výuce regionální geografie.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny
- Závěrečný didaktický projekt
|
Obsah
|
1 EVROPA:
Regionalizace Evr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce.
Regionalizace Evr. v 21. stol. z pohledu FG i HG. Vliv EU na podobu současné Evr. - výhody a nevýhody. Výukové programy jako doplněk vyučování o EU.
2 EVROPA:
FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. pro SŠ.
Přír. podmínky Evr. a jejich vazba na tur. ruch.
Využití Google Earth a výukových videí při vyučování přírodních podmínek Evr..
3 EVROPA:
HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. pro SŠ.
Specifika hosp. vývoje jednotlivých regionů, vliv na současnou podobu a vyspělost regionů.
Současná geopolit. situace na Balk. po-ově a v postsovět. zemích, její didakt. transform. pro SŠ.
Interaktivní tabule jako doplněk výuky HG charakteristik Evr..
4 EVROPA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu Evr. na SŠ.
Ukázková hodina vybraného evr. regionu pro SŠ.
Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktiviz. forem výuky.
Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce RG Evr..
Využití GIS v modelové hodině, jednoduché analýzy vhodné k získávání souvislostí.
5 SEVERNÍ AMERIKA:
Regionalizace SA v 21. stol. při SŠ výuce.
Vymezení SA a její dělení na FG i HG regiony.
Příčiny a následky multikulturality SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.
Zapojení interaktivní tabule při regionalizaci SA.
6 SEVERNÍ AMERIKA:
FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.
Základní charakteristky i specifika přír. sfér SA.
Tektonické pohyby na Z pobřeží SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.
Přírodní krajiny SA.
Integrace výukových programů a animací pro vizualizaci FG procesů a problematiky tektonických pohybů v SA.
7 SEVERNÍ AMERIKA:
HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.
Nerostné bohatství a jeho vliv na hosp. vyspělost v SA regionech.
Dopad těžby na ŽP - didakt. transform. problematiky těžby ropných písků v Kanadě a těžby břidlicového plynu v USA.
Stupeň mechanizace a intenzifikace zemědělství versus ekol. zemědělství v SA - didakt. transform. pro SŠ.
Využití didakt. videí a Google Earth pro názorné ukázky vybraných HG charakteristik ve výuce.
8 SEVERNÍ AMERIKA:
Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu SA na úrovni SŠ.
Model. vyuč. hod. vybraného regionu SA na SŠ s důrazem na souvisloti a vazby mezi jednotl. sférami.
Potenciál a bariéry budoucího rozvoje vybraného regionu.
Práce s GIS v rámci model. hodiny pro získání souvislostí mezi FG a HG sférami.
9 JIŽNÍ AMERIKA:
Regionalizace JA v 21. stol. pro SŠ.
Přístupy k regionalizaci JA z hlediska FG i HG.
Historie osidlování JA a její vliv na souč. podobu a regionalizaci.
Volně dostupné map. zdroje - možnosti využití při regionalizaci JA.
10 JIŽNÍ AMERIKA:
FG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. na úrovni SŠ. FG charakteristika regionů JA.
Specifika přír. procesů v JA - projevy ENSO na Z pobřeží JA, jejich vliv na ekonomiku států.
Možnosti zařazení této problematiky do výuky na SŠ.
Didakt. transform. problematiky TDL v Amazonii.
Animace, schémata a videa při didakt. transfom. jednotlivých procesů.
11 JIŽNÍ AMERIKA:
HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro SŠ.
HG charakteristika regionů JA.
Hosp. úroveň států JA - didakt. transform. na úrovni SŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních).
Struktura mezin. obch. JA (jednostranně zaměřený vývoz), char. znaky zemědělství.
Možnosti využití dokumentárních pořadů při výuce socioekon. charakteristik.
12 JIŽNÍ AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu JA na SŠ.
Model. vyučovací hodina na příkl. Brazílie - vazby přír. a socioekon. sfér.
Možnosti a problémy budoucího rozvoje.
Využití volně dostupných družicových a leteckých snímků pro aktivizaci žáků na SŠ.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory ve formě nahraných přednášek jsou uloženy na stránce předmětu v prostředí Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Mgr. Gabriela Kostová (100%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hobbs, J.J. Fundamentals of World Regional Geography. Independence, 2012. ISBN 9781133113782.
-
Základní:
Knox, P.L. Human Geography: Places and Regions in Global Context. Upper Saddle River, 2015. ISBN 9780321769664.
-
Základní:
Frey, A.E. The Teaching of Regional Geography. 1973.
-
Základní:
World Regional Geography: People, Places and Globalization
(Royal Berglee)
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Amerika - Asie : poznáváme největší světadíly. 2. upr. vyd. [Praha] : Nakladatelství České geografické společnosti, 1995. ISBN 80-901863-7-8.
-
Doporučená:
Vilímek, Vít; Nováková, Renata. Evropa : Metodická příručka k učebnici zeměpisu pro základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-42-5.
-
Doporučená:
Votýpka, Jan. Fyzická geografie Evropy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-931-4.
-
Doporučená:
Král, V. Fyzická geografie Evropy. Academia Praha, 1999.
-
Doporučená:
Netopil, Rostislav; Bičík, Ivan; Brinke, Josef. Geografie Evropy : Celostátní vysokošk. učebnice pro stud. fakult přírodověd. a pedagog. stud. oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22432-6.
-
Doporučená:
Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998.
-
Doporučená:
Journal of Geography in Higher Education.
-
Doporučená:
Journal of Geoscience Education.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Doporučená:
Blouet, Brian W.; Blouet, Olwyn M. Latin America and the Caribbean : a systematic and regional survey. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-63095-0.
-
Doporučená:
Brown, R.H. Method of teaching Regional Geography. 1927.
-
Doporučená:
Mirvald, Stanislav; Hájek, Jan; Novotná, Marie. Pouště, savany a tropické lesy : Pracovní sešit k zeměpisu. 1. vyd. Praha : Septima, 1993. ISBN 80-901446-6-7.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Poznáváme největší světadíly : pracovní sešit pro žáky základních škol a nižších ročníků výběrových škol. Amerika, Asie. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1993.
-
Doporučená:
Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002.
-
Doporučená:
VOTÝPKA, J., JANOUŠOVÁ, J. Severní Amerika. SPN Praha, 1987.
-
Doporučená:
Šupka. Schémata v didaktice geografie a při vyučování zeměpisu na základní a střední škole. Hradec Králové KPÚ, 1982.
-
Doporučená:
KÜHNLOVÁ, H. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie I. UK Praha : PřF, 1997.
-
Doporučená:
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
-
Doporučená:
Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X.
-
Doporučená:
Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
-
Doporučená:
Svatoňová, Hana. Zeměpis : Putování po světadílech : učebnice. 1. díl, Amerika, Afrika. Brno : Nová škola, 2008. ISBN 80-7289-095-6.
-
Doporučená:
Holeček, Milan; Janský, Bohumír; Tlach, Stanislav. Zeměpis světa 1 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : oceány - polární oblasti - Afrika - Austrálie a Oceánie. 3., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2005. ISBN 80-86034-61-5.
-
Doporučená:
Holeček, Milan,; Janský, Bohumír. Zeměpis světa 2 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : Amerika- Asie. 3., upr. vyd. Nakladatelství České geografické společnosti, 2008. ISBN 978-80-86034-75-1.
-
Doporučená:
Jeřábek, Milan; Vilímek, Vít. Zeměpis světa 3 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : Evropa. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2001. ISBN 80-86034-47-X.
-
Doporučená:
Vilímek, Vít. Zeměpisný slovníček : příručka pro základní a střední školy. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. ISBN 80-86034-38-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
185
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia |
korektně sestavit didaktický test |
motivovat žáky k výuce geografie na SŠ |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti obecné didaktiky pro SŠ |
korektně používat znalosti v rozsahu didakticko-geografických předmětů |
plánovat a realizovat vyučovací hodinu zeměpisu pro SŠ stupeň |
hodnotit práci žáků v hodinách zeměpisu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dělit kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony podle různých kritérií |
využívat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii |
používat při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické a humánní) do výuky vymezených regionů a prezentovat propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
klást důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy |
navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|