|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MOBB2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MOBB2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Molekulární a buněčná biologie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/MOBB2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozšířit znalosti studentů o buněčném cyklu, reprodukci na buněčné úrovni, mitóze a meióze. Pochopení principů karcinogeneze, dále genového imprintingu, seznámení se s charakteristikou virů, diferenciací a vývojem mmnohobuněčného organismu. Vysvětlit základy imunologie a funkce imunitního systému. Seznámit s některými biotechnologiemi, klonováním, genovým inženýrstvím a farmakogenetikou.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtového testu, prokázání znalosti látky u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Buněčný cyklus a jeho regulace, apoptóza, nekróza. 2. Reprodukce buněk, mitóza a meióza na molekulární úrovni, důsledky poruch těchto procesů v kancerogenezi a reprodukčním procesu. 3. Proces karcinogeneze, molekulárně genetické metody a jejich aplikace v patologii. Laserová mikrodisekce, Real Time PCR, chipové technologie. 4. Genový imprinting, jeho význam, příklady z lidské genetiky, metody studia. 5. Charakterizace virů, metody jejich detekce a charakterizace. 6. Diferenciace a vývoj mnohobuněčného organismu, problematika homeoboxových genů. 7. Molekuly imunitního systému, jejich funkce a význam v imunitních reakcích, podmíněnost jejich diverzity. 8. Metodické základy biotechnologií, klonování, vektory, restrikční enzymy a jejich význam, metody sledování genové exprese, transgenní zvířata. 9. Problematika klonování zvířat. 10. Genová terapie a možnosti tkáňového inženýrství, farmakogenetika. 11. Identifikace osob, mikrochimerismus, problematika volně cirkulujících nukleových kyselin. 12. Přehled probraných metod - shrnutí (metody molekulární genetiky: PCR a jeho modifikace, sekvenování, metody analýzy genové exprese, klonování, přehled mikroskopických technik, imunohistochemie, in situ hybridizace, event. návštěva specializované laboratoře.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
De Duve, Ch. A Guided Tour of the Living Cell. University Press, 1985.
-
Doporučená:
Vodrážka, Zdeněk. Biochemie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0600-1.
-
Doporučená:
Kubišta, V. Buněčné základy životních dějů. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Vonka, Z. a kol. Kapitoly molekulové biologie. H&H Praha, 1992.
-
Doporučená:
Šmarda J. et al. Metody molekulární biologie.. Masarykova univerzita, Brno, 2005.
-
Doporučená:
Bresler, Semen Jefimovič. Molekulární biologie. Praha : Academia, 1979.
-
Doporučená:
Vlasák. Molekulární biologie.. Biologická fakulta JCU,, 1998.
-
Doporučená:
Žurovec, J. Molekulární biologie živočichů. Biologická fakulta JCU, 1999.
-
Doporučená:
Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Kubišta, V. Obecná biologie. Fortuna Praha, 2000.
-
Doporučená:
Romanovský, A. Obecná biologie : celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Rosypal, Stanislav. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-32-8.
-
Doporučená:
Rosypal, Stanislav. Úvod do molekulární biologie. 2.,rozš. vyd. Brno : Stanislav Rosypal, 1997.
-
Doporučená:
Karlson, Peter. Základy biochemie. Praha : Academia, 1981.
-
Doporučená:
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998. ISBN 80-902906-2-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základního učivo molekulární a buněčné biologie na úrovni bakalářského studia biologie
znát předchozí navazující přednášku molekulární a buněčná biologie 1
znát stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky,
znát základní metody studia genomu
znát propojenost živého systému na molekulární a orgánové úrovni
znát základní molekulární metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat znalostí z bakalářského studia, nebo si doplnit učivo na této úrovni
analyticky spojovat fakta do smysluplného celku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát reprodukci na buněčné úrovni
zná principy karcinogeneze
chápat genový imprinting
pochopit základy virologie
znát vývoj mnohobuněčného organismu
znát základy imunologie a funkce imunitního systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pochopení principů karcinogeneze
pochopení principů imunologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|