|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / HGPT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
HGPT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Paleontologie a historická geologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
41 / -
|
0 / -
|
4 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/HGPT
|
Vyloučené předměty
|
KBI/PHSS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základy paleontologie, stratigrafie a historická geologie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičení, prokázání znalosti probrané látky, prokázání aktivní znalosti vybraných skupin fosilních rostlin a živočichů, splnění zápočtového testu.
|
Obsah
|
1. Předmět studia paleontologie. Obecná paleontologie. Vznik fosilií.
2. Stratigrafie.
3. Paleogeografie světa v geologické minulosti.
4. Prekambrium (vývoj zemské kury, hydrosféry a atmosféry; vznik a vývoj života, vznik eukaryot, ediakarská fauna).
5. Kambrium (rozdělení, kambrická evoluční fauna, kambrium v ČR).
6. Ordovik, silur (rozdělení, paleozoická evoluční fauna, výskyt na území ČR, ordovické vymírání).
7. Devon (rozdělení, terrestrizace, výskyt na území ČR).
8. Karbon, perm (rozdělení, moderní evoluční fauna, permské vymíráni, výskyt na území ČR).
9. Trias, jura (rozdělení, vývoj života, výskyt na území ČR).
10. Křída (rozdělení, vývoj života, K/T vymírání, výskyt na území ČR).
11. Paleogén (rozdělení, vývoj života, výskyt na území ČR).
12. Neogén (rozdělení, klimatické změny, výskyt na území ČR).
13. Kvartér (rozdělení, klimatické změny, fauna a flora na území ČR).
Cvičení: 1-13: Paleontologie systematická. Přehled (cvičení) významných skupin fosilních živočichů (prvoci, houby, korálnatci, stromatopory, měkkýši, ostnokožci, trilobiti, korýši, graptoliti, stratigraficky významné mikrofosilie) a fosilních rostlin (ryniofyty, psilofyty, výtrusné rostliny, jehličnany, cykasy, jineany, benetity, krytosemenné rostliny).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na WWW stranách CBG: https://www.cbg.zcu.cz/OB/studium/skripta.php
Studijní materiály na portálu Courseware ZCU: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9128
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gould, S. J. Dějiny planety Země.. Knižní Klub. Columbus. Praha., 1998.
-
Základní:
Chlupáč, I. Geologická minulost České republiky.. Academia. Praha., 2002.
-
Základní:
Košťák, M. et al. Putování naším pravěkem.. Granit. Praha., 2011.
-
Doporučená:
Encyklopedický slovník geologických věd. Sv. 1, A-M. 1. vyd. Praha : Academia, 1983.
-
Doporučená:
Ivanov, M., Hrdličková, S. a Gregorová, R. Encyklopedie zkamenělin.. Rebo Productions., 2001.
-
Doporučená:
Habětín, V., Knobloch, E. Kapesní atlas zkamenělin.. SPN. Praha., 1981.
-
Doporučená:
Špinar, Zdeněk Vlastimil. Paleontologie. Praha : SNTL, 1986.
-
Doporučená:
Špinar, Z. Paleontologie obratlovců.. Academia. Praha., 1984.
-
Doporučená:
Mišík, M. - Chlupáč, I. - Cicha, I. Stratigrafická a historická geologia. SPN Bratislava, 1985.
-
Doporučená:
Kachlík, V. Vývoj organismů a jejich stratigrafický význam. UK Praha, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy botanických a zoologických systémů na středoškolské úrovni |
znát základný geografii světa |
popsat hlavní etapy vývoje Země na úrovni střední školy |
znát základy stratigrafie a geologických procesů na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a geologických procesů |
umět kriticky využívat webové databáze, zejména Wikipedii, a to i v angličtině |
umět kriticky pracovat s naší i cizojazyčnou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát členění geologické historie Země, paleogeografii prakontinentů, etapy hromadného vymírání, změny klimatu a jejich příčiny |
znát zákony, principy a terminologii stratigrafie |
znát typické vůdčí fosilie jednotlivých geologických období |
znát nejvýznamnější paleontologické oblasti a lokality ve světě a u nás |
znát geologickou historii (prostředí, horniny, fosilie) území České republiky |
znát historii vývoje prokaryotického a eukaryotického světa |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět určit nejvýznamnější fosilie vyskytující se na území České republiky |
vysvětlit hlavní etapy geologické historie Země i území České republiky |
umět kriticky hodnotit názory na klimatické změny (včetně současných) |
syntetizovat poznatky ze všeobecné a historické geologie do logického modelu současného světa, s využitím poznatků o globální tektonice Země |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|