|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EVBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EVBI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evoluční biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / 30
|
0 / 15
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/EVBI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenta se základními pojmy a mechanismy mikroevoluce, speciace, makroevoluce a významu evolučních teorií.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky, vypracování seminární práce.
|
Obsah
|
1. Historický přehled názorů na evoluci organismů (lamarkismus darwinismus, neodarwinismus, neolamarkismus, punktualismus, neutralismus, kreacionismus aj.).
2. Genotyp, fenotyp, adaptace.
3. Mikroevoluční mechanismy.
4. Mikroevoluce (koevoluce, variabilita populací, kliny, poddruhy).
5. Speciace (definice druhu, agamospecies).
6. RIM, mechanismy štěpné speciace.
7. Makroevoluce (evoluční trendy, velké evoluční novinky, ontogeneze a fylogeneze).
8. Fylogenetické zákony, průběžné a hromadné extinkce, rychlost evoluce, aj.).
9. Hlavní etapy evoluce života na Zemi.
10. Vznik života, vznik eukaryotní buňky.
11. Vznik mnohobuněčnosti.
12. Vznik skeletu.
13. Evoluční fauny a flóry.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na WWW stranách CBG: https://www.cbg.zcu.cz/OB/studium/skripta.php
Studijní materiály na portálu Courseware ZCU: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9125
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mayr, Ernst. Co je evoluce. Galileo, Academia. Praha., 2009.
-
Základní:
Flegr, Jaroslav. Evoluční biologie. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1270-2.
-
Základní:
Flegr, Jaroslav. Úvod do evoluční biologie. Galileo, Academia., 2007.
-
Doporučená:
Alcock, J.:. Animal behavior. An evolutional Approach. Ninth edition.. Sinauer Associates, Inc., 2009.
-
Doporučená:
Stearns, S. C. - Hoekstra, R. F. Evolution: an introduction. Oxford University Press, 2000.
-
Doporučená:
Ridley, M. Evolution. Second edition.. Oxford University Press., 2011.
-
Doporučená:
Futuyma, D.J. Evolution. Second edition.. Sinauer Associates, Inc., 2009.
-
Doporučená:
Sapp, J. Genesis. Velký příběh biologie. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2395-7.
-
Doporučená:
Kolbertová, E. Šesté vymírání. Nepřirozený příběh. Brno, 2018. ISBN 978-80-7364-052-1.
-
Doporučená:
Flegr, J. Zamrzlá evoluce.. Galileo, Academia., 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít základní znalosti z obecné zoologie, obecné botaniky, molekulární a buněčné biologie a genetiky na úrovni bakalářského studia |
znát základní biologické pojmy |
znát základní poznatky o biogeografiii rostlin a živočichů |
znát základní geografii a paleogeografii světa |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odbornou literaturou, českou a anglickou |
pracovat s internetovými databázemi, zejména Wikipedií |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát historii evolučních názorů |
rozumět současné biogeografii |
znát odbornou terminologii evoluční biologie |
znát přední osobnosti oboru |
znát evoluční historii člověka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokázat se orientovat v problematice evolučních názorů |
umět kriticky hodnit různé evoluční a antievoluční názory |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|