|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EOZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EOZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekologie a ochrana životního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
35 / -
|
53 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/EOZP
|
Vyloučené předměty
|
KBI/EKRO a KBI/EKZI
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty nebiologických oborů se základy ekologie a hlavními oblastmi ochrany životního prostředí včetně navázání problematiky na učivo průřezového tématu RVP Environmentální výchova.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, zpracování seminární práce a její prezentace na semináři, zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Úvod (základní terminologie, environmentální výchova v kurikurálních dokumentech)
2. Metody v environmentální výchově
3. Ekologie
4. Ochrana přírody a krajiny
5. Ochrana ovzduší, vody; hluk
6. Ochrana lesa, myslivost, ochrana půdního fondu
7. Odpady
8. Energetika a životní prostředí
9. Hodnocení vlivů, informace v životním prostředí, vliv NGOs, ZOO a záchranné stanice
10. Mezinárodní ochrana ŽP
11. "Velká globální témata"
12. Ochrana životního prostředí všedního dne
13. Nedoceněná témata
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Polášková A. a kol. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Begon M., Townsend C.R., Harper J.L. Ekologie: jedinci, populace a společenstva. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
Činčera J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno, 2007.
-
Doporučená:
Borovičková H., Havelková S. Nástroje ochrany přírody a krajiny. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Máchal A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, 2000.
-
Doporučená:
Daňková L., Kulich J., Toušková B. Škola pro život II. Jak na ekologickou/environmentální výchovu po zavedení Rámcových vzdělávacích programů. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Primack R.B., Kindlmann P., Jersáková J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Storch, David; Mihulka, Stanislav. Úvod do současné ekologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-462-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát ekologii na gymnaziální úrovni |
znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni |
znát legislativu na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen propojovat nové poznatky |
být schopen kriticky hodnotit zdroje informací |
být schopen propojovat informace z různých oborů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní pojmoslovný aparát, odlišovat ekologii od enviromentalismu |
znát problematiku ochrany životního prostředí: ochranu přírody a krajiny, lesa, vody, ovzduší, půdy; problematiku odpadů, energetiku a životní prostředí, EIA/SEA, ochrana životního prostředí EU a mezinárodní ochrana životního prostředí (včetně globálních témat), problematiku ochrany životního prostředí všedního dne |
znát legislativní omezení týkající se ochrany životního prostředí |
znát zásady a metody environmentální výchovy včetně kurikurálních a dalších klíčových dokumentů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět implementovat environmentální výchovu do učiva 1. stupně ZŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|