|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EFG2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EFG2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Introducing Physical Geography
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/EFG2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se skládá ze tří bloků věnovaných biogeografii, pedogeografii a geomorfologii. Cílem jednotlivých bloků je:
- seznámit studenty s problematikou ekologické biogeografie. Představit jim zákonitosti ovlivňující rozšíření organismů na Zemi. Ukázat vztahy mezi změnami přírodních podmínek a rozšířením organismů.
- seznámit studenty s problematikou pedogeografie. Představit jim zákonitosti ovlivňující rozšíření půd na Zemi. Ukázat vztahy mezi změnami přírodních podmínek a rozšířením půd na Zemi.
- seznámit studenty se základy geomorfologie. Představit jim zákonitosti ovlivňující vznik a rozšíření základních geomorfologických forem a procesů. Ukázat vztahy mezi změnami přírodních podmínek a působením geomorfologických procesů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce na seminářích, průběžné plnění zadaných seminárních prací a jejich prezentace - ve skupinách. Individuální zpracování zadaného odborného úkolu ve formě seminární práce.
Zkouška - písemná (test), ústní a praktická (poznávání zadaných přírodnin).
|
Obsah
|
Biosféra a její vztahy k ostatním geosférám, oběhové cykly základních prvků a látek v globálním systému Země. Ekologická biogeografie, organismus a prostředí, biocenóza, ekosystém, migrace, základní geobiomy a jejich rozšíření na Zemi. Změny rozšíření organismů ve vztahu k měnícím se přírodním podmínkám.
Pedosféra a její vztahy k ostatním geosférám. Základní složky půdy, pedogeneze. Vlastnosti půd, hlavní půdotvorné procesy, struktura půdy, půdní druhy a typy, půdní profil a horizonty. Rozšíření půd na Zemi ve vztahu k hlavním geobiomům. Změny rozšíření půd ve vztahu k měnícím se přírodním podmínkám, permafrost.
Georeliéf jako místo průniku geosfér. Základní paradigmata a výzkumné metody geomorfologie. Vliv geologické struktury na georeliéf. Dynamická geomorfologie - gravitační, fluviální, periglaciální a glaciální formy. Změny geomorfologických procesů ve vztahu k měnícím se přírodním podmínkám.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
113
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z přírodních věd na úrovni střední školy. Pro úspěšné absolvování tohoto předmětu se doporučuje splnění předmětů KGE/GELA, KGE/FG1 nebo KMA/APA |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
po absolvování bigeografické části studenti jsou schopni: - vysvětlit jak základní ekologické faktory ovlivňují rozšíření organismů na Zemi; - rozlišit hlavní geobiomy s ohledem na zde převládající ekologické faktory; - analyzovat změny rozšíření organismů na Zemi s ohledem na měnící se přírodní podmínky. Po absolvování pedogeografické části studenti jsou schopni: - identifikovat základní fyzickogeografické faktory ovlivňující rozšíření půd na Zemi; - vysvětlit proces pedogeneze a z něho vyplývající členění půd; - rozlišit hlavní půdní druhy a typy; - srovnat rozložení geobiomů a hlavních půdních typů; - analyzovat změny rozšíření půd na Zemi s ohledem na měnící se přírodní podmínky. Po absolvování geomorfologické části studenti jsou schopni: - vysvětlit základní paradigmata geomorfologie a hlavní metody geomorfologických výzkumů; - rozlišit hlavní strukturní, gravitační, fluviální a glaciální formy; - analyzovat změny rozložení geomorfologických procesů s ohledem na měnící se přírodní podmínky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|