|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EDER
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EDER
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekologie rostlin
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy obecné botaniky, systematické botaniky a ekologie rostlin s důrazem na bioindikační vlastnosti rostlin a aplikovatelnost poznatků do praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky u zápočtu.
|
Obsah
|
1. Anatomie a morfologie rostlin - stavba rostlinné buňky
2. Anatomie a morfologie rostlin - základní typy rostlinných pletiv
3. Anatomie a morfologie kořenů, stonků, listů, květů a plodů.
4. Metamorfózy a ekologické adaptace rostlinných orgánů na stres.
5. Základní fyziologické procesy rostlin. Fotosyntéza typu C3, C4 a CAM, jejich výhody a nevýhody.
6. Dýchání rostlinných buněk. Hlavní zásobní látky rostlin. Fyziologické adaptace na podmínky prostředí a stres.
7. Ekologie jedince. Jak definovat jedince (geneta vs. rameta). Životní formy a strategie rostlin.
8. Základní ekologické interakce. Parazitizmus, predace, konkurence (vnitrodruhová vs. mezidruhová), symbióza, komenzálismus.
9. Společenstva - přirozené a umělé biocenózy, charakteristika společenstva, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invazní druhy.
10. Populační ekologie. Definice a typy populací. Ekologická nika (teoretická vs. realizovaná). Indikátory podmínek prostředí (Ellenbergovy indikační hodnoty, saprobní indexy a další) a jejich využití v praxi. Predikce vývoje populace (jak výpočítat magické číslo r), nosná kapacita prostředí.
11. Ekosystémy - biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy, biogeografické oblasti
12. Vybraná rostlinná společenstva ČR. Druhové složení a charakteristika vybraných ekologicky nebo esteticky zajímavých rostlinných společenstev a jejich využitelnost v uměle vytvořených biotopech.
13. Ochrana životního prostředí - ochrana biodiverzity, chráněná území, biosférické rezervace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.
-
Základní:
Prach K., Štech M., Říha P. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Praha, 2009.
-
Základní:
Rajchard J., Kindlmann P., Balounová Z. Ekologie. II. : biotické faktory - populace, základní modely populační dynamiky, společenstva, potravní řetězce. České Budějovice, 2002.
-
Základní:
Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin I.. Praha, 2016.
-
Základní:
Tomášková I., Kubásek J. Fyziologie lesních dřevin II.. Praha, 2017.
-
Základní:
Štech M. Morfologie (převážně krytosemenných rostlin).
-
Doporučená:
Moravec J., et al. Fytocenologie (Nauka o vegetaci).. Academia: Praha, 1994.
-
Doporučená:
Procházka S., Macháčková I., Krekule J., Šebánek J. a kol. Fyziologie rostlin. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 1, Grassland and heathland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
-
Doporučená:
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 2, Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 2, Ruderal, weed, rock and scree vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
-
Doporučená:
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 3, Vodní a mokřadní vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 3, Aquatic and wetland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1918-9.
-
Doporučená:
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 4, Lesní a křovinná vegetace = Vegetation of the Czech Republic.. Vyd. 1. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2299-8.
-
Doporučená:
Townsend C. R.,Begon M., Harper J. L. Základy ekologie. Univerzita Palackého, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní informace z oboru přírodopis/biologie
|
znát biologii na gymnaziální úrovni
znát ekologii na gymnaziální úrovni
znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
doplnit, rozšířit nebo přebudovat svá mentální schémata a instrumenty z oboru přírodopis/biologie,
aplikovat získané poznání do vlastní tvůrčí praxe,
reflektovat podstatná zjištění a jádrové obsahy své tvorby v kontextu ekologie,
diskutovat vlastní zjištění s ostatními s ohledem na pravidla oborového diskursu |
být schopen propojovat informace z různých oborů
být schopen pochopit základní vztahy živých organismů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základů:
anatomie a morfologie rostlin,
metamorfózy a ekologické adaptace rostlinných orgánů na stres,
ekologie jedince (geneta vs. rameta),
populační ekologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používání grafických editorů pro navrhování navrhování zahrad a aplikace vertikální zeleňe v designově architektonických řešeních,
metod terénního výzkumu a monitoringu flory a vegetace,
praktického využívání metod experimentu a pozorování flory a vegetace,
měření v různých venkovních prostorách za pomocí speciálních přístrojů
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|