|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DB3ZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DB3ZS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 3 (ZŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/DB3ZS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit analýzu a komparaci metod, forem a prostředků biologického vyučování. Vyučování jako proces. Hodnocení a klasifikace v biologii. Osobnost učitele biologie. Specifika vyučování v jednotlivých oborech biologie (botanice, zoologii, geologii, biologii člověka, ekologii apod.). Biologická experimentální činnost a pozorování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích
Praktické zvládnutí didaktické analýzy a didaktické transformace jednotlivých témat přírodopisu, schopnost vytvářet učební plán a znát principy vypracování školních vzdělávacích programůPraktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro přírodopis
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu a jeho zpracování formou projektu)
|
Obsah
|
Stanovení cílů, pojetí, forem, metod, prostředků a psychodidaktických aspektů vyučování a učení. Provedení didaktické analýzy a možností didaktické transformace odborně věcného obsahu dané problematiky přírodopisu, stanovení možností snižování obtížnosti učiva u jednotlivých témat přírodopisu, popř. pěstitelství na 2. st. ZŠ. Stanovení alternativních přístupů procesuální stránky vyučování i k danému obsahu učiva: Bezobratlí živočichové hmyz.Pozorování přírodnin a pokusy s nimi ve vyučování přírodopisu, např. práce s lupou, mikroskopem, aj. Vývoj života na Zemi.Učivo o nerostech,horninách a půdě. Obratlovci: ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Základy anatomie a fyziologie člověka.Výchova ke zdraví, sexuální výchova a environmentální výchova v přírodopise.Stavba rostlinného těla krytosemenných rostlin.Pojetí učiva přírodopisu podle ekosystémů, fenologické, aj.Pěstování rostlin, zásady ochrany rostlin, druhyOsivo a sadba, ověření, pěstování, rozdělení pěstovaných rostliChov důležitých hospodářských zvířat.Pěstování důležitých hospodářských rostlin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Doporučená:
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Doporučená:
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
12
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prakticky uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu a biologie |
Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu.
Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP.
Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne teoreticky analyzovat procesuální stránku vyučování přírodopisu a biologie. Prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva |
Znalost všech kategorií procesuální stránky výuky přírodopisu.
Znalost kooperativního vyučování a badatelských způsobů výuky.
Znalost základních způsobů snižování obtížnosti učiva.
Analýza všech stránek RVP SŠ.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prakticky vytvářet didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami.
Rozbor RVP SŠ.
Vytvářet ŠVP podle daných principů a zásad.
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|