|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BIZV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BIZV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie dítěte a zdrav. výchova
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
86 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkci fyziologicých dějů a navázat teoretické znalosti na praktické.
Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází.
Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění písemné zkoušky.
|
Obsah
|
1. Obecná biologie a histologie
2. Ontogeneze člověka
3. Pohybová soustava
4. Dýchací, kožní a vylučovací soustava
5. Oběhová soustava, imunitní systém
6. Trávicí soustava. Výživa člověka.
7. Nervová soustava. Smysly I. část
8. Smysly II. část. Endokrinní systém
9. Pohlavní soustava. Sexuální chování, sexuální výchova
10. Základy geneticky člověka. Vybrané vyšetřovací metody
11. Vybrané skupiny léků. Hygiena. První pomoc
12. 13. Vybrané fyzické a infekční nemoci a poruchy. Vybrané psychické nemoci a poruchy. Stres a traumatické zážitky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu a v Moodlu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
-
Základní:
Jan Šmarda. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Machová, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993. ISBN 80-04-23795-9.
-
Doporučená:
Kočárek, E. Biologie člověka 1. Praha. ISBN 978-80-86960-47-0.
-
Doporučená:
Kočárek, E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
-
Doporučená:
Kopecký M., Cichá M. Somatologie pro učitele. Olomouc, 2005. ISBN 80 244 1072 9.
-
Doporučená:
Dylevský, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : Epava, 1995. ISBN 80-901667-0-9.
-
Doporučená:
Dylevský, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha. ISBN 978-80-01-05249-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dovést pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat, vysvětlit, charakterizovat, odvodit a specifikovat stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka; podrobně týkající se dětí |
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla s důrazem na specifika dětí: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
popsat, vysvětlit, charakterizovat, odvodit a specifikovat mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty; podrobně týkající se dětí |
znát vliv dědičnosti na ontogeneze a zdraví jedince; podrobně týkající se dětí |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění; podrobně týkající se dětí |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vztáhnout anatomickou stavbu, fyziologické děje a zdravotní stav člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|