|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BIČN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BIČN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
9 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Biologie jako věda. Cytologie a histologie. Základy anatomie a fyziologie člověka (soustava oporná a pohybová, oběhová, dýchací, trávicí, vylučovací, nervová aj). Endokrinologie. Genetika člověka. Ontogenetický vývoj člověka.Člověk a životní prostředí.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška v rozsahu odpřednesené látky. Pro případné připuštění k ústní zkoušce je vyžadováno splnění písemného testu na alespoň 60 % bodů.
|
Obsah
|
1. Systémový přístup v biologii, základní znaky života, obecná biologie
2. Ontogenetický vývoj člověka
3. Soustava kosterní a soustava svalová, tkáně
4. Soustava oběhová a imunitní systém
5. Soustava dýchací, kožní a vylučovací
6. Soustava trávicí a výživa člověka
7. Soustava nervová, smysly část I.
8. Smysly část II., soustava žláz s vnitřní sekrecí
9. Soustava pohlavní
10. Základy genetiky člověka, vybrané vyšetřovací metody
11. První pomoc.
12. Vybrané fyzické, infekční nemoci a psychické nemoci.
13. Přehled drog, vybrané skupiny léků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu a v Moodlu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2005.
-
Doporučená:
Závodská R. Biologie buněk. Praha, 2012. ISBN 80-86960-15-3.
-
Doporučená:
Kočárek E. Biologie člověka 1. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960.
-
Doporučená:
Kočárek E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
-
Doporučená:
Šmarda J. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Kočárek E. Genetika. Praha, 2012. ISBN 978-80-86960-36-4.
-
Doporučená:
Kopecký, Miroslav. Somatologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2271-8.
-
Doporučená:
Dylevský, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : Epava, 1995. ISBN 80-901667-0-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
74
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Cílem předmětu je prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkcí fyziologických dějů.
Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází.
Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka |
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
znát mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty |
znát vliv dědičnosti na ontogenezi a zdraví jedince |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|