|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / AEK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
AEK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aplikovaná ekologie krajiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/AEK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky aplikované ekologie krajiny. Studenti se učí pracovat a seznamovat se s uvedenou problematikou na příkladech vybraných jevů a procesů, snaží se porozumět problematice šetrného rozvoje, využívání a ochrany krajiny. Studenti budou následně schopni charakterizovat sledované procesy a vysvětlit jejich fungování. Studenti budou také připraveni k didaktické transformaci vybraných krajino-ekologických témat.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na terénním cvičení.
Zpracování určené problematiky ve vybrané části území (prezentace).
Písemný test.
|
Obsah
|
1. Střety zájmů a riziková místa krajinně-ekologické teorie.
2. + 3. Územní systémy ekologické stability.
4. Natura 2000.
5. Mapování současné krajinné struktury, land-use.
6. Hodnocení krajinných složek, estetiky krajiny, krajinný ráz - terénní výuka.
7. Socioekonomické aktivity v krajině.
8. EIA.
9. SEA.
10. - 13. Komplexní krajinně-ekologický průzkum v praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opory ve formě nahraných přednášek jsou umístěny na courseware předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Míchal, Igor. Ekologická stabilita. Brno : Veronica, 1992.
-
Doporučená:
Lipský, Z. Krajinná ekologie pro studenty geografických oborů. Praha Karolinum UK, 1996.
-
Doporučená:
Forman, R.T.T., Godron, M. Krajinná ekologie. 1. vyd. Praha Academia 1993, ¨583 s., 1996.
-
Doporučená:
Naveh, Zev. Landscape ecology : theory and application : with 82 figures. 2nd ed. New York [etc.] : Springer-Verlag, 1994. ISBN 0-387-94059-6.
-
Doporučená:
Ehrlich, P., Gergel, J., Zuna, J., Novák, L., Meruňka, K. Metodické pokyny pro revitalizaci potoků. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Janeček, M. et al. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Metodika Ministerstva hospodářství a Ministerstva zemědělství. Praha ÚVTIZ,, 1992.
-
Doporučená:
Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
-
Doporučená:
Ložek, Vojen. Příroda ve čtvrtohorách. Praha : Academia, 1973.
-
Doporučená:
Löw, J. Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability. Brno, 1995.
-
Doporučená:
Ložek, V. Zrcadlo minulosti. Česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
35
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat znalosti, získané v předmětu CBG/ZKE |
definovat pojem krajina a krajinná struktura |
popsat jednotlivé složky krajiny |
zhodnotit stav krajiny ve vybraném regionu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti, získané v předmětech CBG/GEO1, GEO2 a GEO3 |
užívat obecnou krajinně-ekologickou terminologii |
vysvětlit komplexní přístup ke studiu krajiny |
popsat hlavní energo-materiálové toky mezi jednotlivými krajinnými složkami |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat současné problémy s aplikací krajinně-ekologického přístupu |
identifikovat střety zájmu mezi krajinně-ekologickou teorií a rozvojem společnosti a hospodářství |
popsat základní principy procesu EIA a SEA |
popsat nejvýznamnější změny, které se v historii udály v české krajině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vysvětlit problematiku návrhu a realizace ÚSES |
porovnat ekologickou stabilitu dvou území |
vytvořit seznam rizikových faktorů pro různá prostředí |
interpretovat svůj vlastní názor na problematiku hodnocení krajinného rázu |
integrovat získané znalosti a navrhovat vlastní řešení situace v malém příměstském prostředí |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|