|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9EOZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9EOZP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekologie a ochrana životního prostředí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/9EOZP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vymezit předmět ekologie a ochrany životního prostředí. Obecná ekologie, základní ekologické jevy. Abiotické a biotické ekologické faktory. Životní prostředí a jeho složky. Ochrana přírody a krajiny, ekologická stabilita krajiny. Antropogenní znečišťování ovzduší, vody a půdy. Ochrana a tvorba životního prostředí, trvale udržitelný rozvoj. Enviromentální výchova na 1. st. ZŠ, mimoškolní aktivit. Úroveň životního prostředí v regionech, kritéria hodnocení
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních, zpracování zadaného úkolu, zápočtový test, Zpracování seminární práce na vybraný tematický okruh z průřezového tématu "Environmentální výchova" podle RVP ZV a jeho integrování do vzdělávacích oblastí v RVP.
|
Obsah
|
1.Charakteristika environmenální výchovy jako průřezového témamatu RVP ZV a způsoby jejího zařazování do vzdělávacích oblastí RVP ZV a ŠVP ZV,
2.Současná terminologie využívaná v environmentální výchově a její aplikace ve vzdělávacích oblastech.
3.Základní vývojové tendence československé a české ekopedagogiky. Současné trendy.
4.Didaktická analýza cílů, očekávaných výstupů a kompetencí v obsahu environmentální výchovy na základní škole v jednotlivých vzdělávacích oblastech.
5.Způsoby koncipování environmentální výchovy a jejich využívání v současné škole,
6.Etický, právní a přírodovědný rozměr environmentální výchovy v širším i užším slova smyslu,
7.Didaktická specifikace environmentální výchovy (formy, metody, prostředky, principy, zásady, pravidla, aplikace souvislostí a jejich integrace ve škole).
8.Didaktická transformace globálních ekologických problémů do vzdělávacích oblastí v základní škole podle RVP ZV.
9.Aktivizace a motivace žáků v environmentální výchově, střediska environmentální výchovy a práce v nich.
10.Integrace přírodovědných a společenskovědních poznatků v environmentální výchově a její využití ve škole.
11.Projektové vyučování v enviromentální výchově.
12.Pozorování a pokusná činnost v enviromentální výchově.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Zahradnický, Jiří; Mackovčin, Peter. Chráněná území ČR. Svazek XI, Plzeňsko a Karlovarsko. Vyd. 1. Praha : Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2004. ISBN 80-86064-68-9.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
-
Doporučená:
Storch, David; Mihulka, Stanislav. Úvod do současné ekologie. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-462-1.
-
Doporučená:
Jůza, Jan. Vybrané kapitoly z ochrany životního prostředí. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-354-2.
-
Doporučená:
Bízková, Rút. Životní prostředí v České republice 1989-2004 = The environment in the Czech Republic 1989-2004. Vyd. 1. Praha : CENIA, 2005. ISBN 80-85087-56-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem jsou základní znalosti z biologie a ekologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student ve svém každodenním životě používá základní pravidla šetrného chování k ŽP. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student doloží přehled o environmenální výchově jako průřezovém tématu RVP ZV, pochopí pojetí environmentální výchovy v současné škole, seznámí se se současnou terminologií využívanou v environmentální výchově, pochopí etický, právní a přírodovědný rozměr environmentální výchovy v širším i užším slova smyslu, dovede prakticky aplikovat didaktické zvláštnosti environmentální výchovy (formy, metody, prostředky, principy, zásady, pravidla, aplikace souvislostí a jejich integrace ve škole, aktivizace a motivace žáků v ekologické výchově), zvládne didaktickou transformaci globálních ekologických problémů do vzdělávacích oblastí v základní škole podle RVP ZV) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student ve svém každodenním životě používá základní pravidla šetrného chování k ŽP. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|