|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9D2Z
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9D2Z
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 2 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Procesuální stránka vyučování přírodopisu, horizontální a vertikální multilaterální a bilaterální vztahy v učivu, zvláštností vzdělávacího procesu v přírodopisu. Vzdělávací a výchovný význam přírodopisu. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě. Základní otázky psychodidaktiky a jejich využití ve vzdělávání. Učební texty, jejich analýza a možnosti využívání ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních.
Prokázat praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí a jejich didaktická aplikace v učivu přírodovědy.
Prokázat praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro přírodopisné vyučování.
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Faktografická a didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu), následný rozbor a její evaluace.
|
Obsah
|
1. Hodnota přírodopisného učení, uspořádání hodin přírodopisu, instruktivní a konstruktivní přístup.
2. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tématického celků.
3. Učební texty v přírodopisu a pěstitelství a jejich analýza.
4. Zásady tvorby učebních textů, odborná a populární naučná literatura, časopisy, využití v hodinách přírodopisu a pěstitelství.
5 Vytváření představ, pojmů, poznávání přírodovědných zákonitostí.
6. Přírodopis z hlediska učitele a žáka. Konstruktivismus a jeho zavádění v přírodopisu na základní škole.
7. Alternativní způsoby výuky přírodopisu.
8. Projektové vyučování na základní škole, jeho uplatňování v přírodopisu a ostatních učebních předmětech základní školy. 9. Aktuální otázky oborové didaktiky přírodopisu s důrazem na jejich funkčnost a vlastní činnost žáků.
10. Pokusná činnost v hodinách přírodopisu, laboratorní práce, vycházky a exkurze.
11. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu.
12. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka.
13 Osobnost učitele přírodovědných předmětů, jeho slovní projev, možnosti a způsoby aktivizace žáků ve vyučování přírodopisu a pěstitelství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Doporučená:
VLACH, P., CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a kol. Biologie všedního dne. Plzeň, Západočeská univerzita, 2014.
-
Doporučená:
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. |
Znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. |
Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. |
Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Apply principles of cooperative education in natural history andi biology. |
Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|