|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9BIČ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9BIČ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/9BIČ
|
Vyloučené předměty
|
CBG/BICL a CBG/BICLN a CBG/BIZV a CBG/BIZVM a KBI/BICL a KBI/BIDI a KBI/BIODU a KBI/BIU a KBI/BIZV a KPG/9BIZR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získat základní znalosti o biologii člověka, zdravotnické prevenci, osvojení základních znalostí a dovedností v poskytování první pomoci, osvojení si principů zdravého životního stylu a aplikace výchovy ke zdraví ve své profesi.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Zpracování zdravotní reflexe na vybrané téma vzhledem ke své profesi formou seminární práce Zkouška: Úspěšné absolvování písemného testu.
|
Obsah
|
Tématické vymezení předmětu:
1. Úvod do studia biologie člověka (zařazení člověka v biologickém systému, fylogeneze člo-věka, etnická antropologie, význam studia biologie člověka pro pedagogy)
2. Zdraví, životospráva, výživa (faktory ovlivňující zdraví, civilizační choroby, prevence ne-mocí, podmínky uchování zdraví a optimální životospráva).
3. Vývoj člověka - ontogeneze (embryonální vývoj, porod, postnatální vývoj)
4. Kostra (složení a stavba kostí, typy kostí, spojení kostí, základní přehled kostí kostry trupu, končetin a hlavy, druhotné pohlavní znaky na kostře, nemoci kostí)
5. Svalstvo (stavba svalů, činnost svalů a jejich typy, základní přehled kosterního svalstva - svalstvo zad, hrudníku, břicha, krku, hlavy, končetin, nemoci svalstva)
6. Trávicí soustava (orgány trávicí soustavy, nemoci trávicí soustavy)
7. Dýchací soustava (orgány dýchací soustavy, dýchání, dýchací reflexy, choroby dýchací soustavy)
8. Tělní tekutiny (rozdělení tělních tekutin, krev, složení krve, zástava krvácené, krevní sku-piny, míza, choroby krve, dědičnost krevních skupin, dárcovství krve)
9. Oběhová soustava (srdce, cévy, krevní oběh, zevní projevy srdeční činnosti, choroby obě-hové soustavy.
10. Vylučovací soustava (orgány vylučovací soustavy, choroby vylučovací soustavy)
11. Kůže (stavba kůže, kožní žlázy, kožní deriváty, choroby kůže, termoregulace)
12. Nervová soustava (základy činnosti nervstva, nervová buňka, vzruch, synapse, reflex, cent-rální nervový systém, obvodové nervstvo, choroby nervstva)
13. Vyšší nervová činnost (VNČ - reflexní činnost, typologie, osobnost člověka podle VNČ)
14. Látkové řízení (hormonální řízení organismu, žlázy s vnitřní sekrecí)
15. Smysly, receptory (čich, chuť, kožní čidla, vnitřní čidla, sluch a rovnováha, zrak, poruchy a choroby smyslů)
16. Rozmnožovací soustava (orgány rozmnožovací soustavy ženy a muže, antikoncepce, cho-roby rozmnožovacího ústrojí, sexuální odchylky a deviace, genetické choroby člověka, dě-diční choroby a dispozice)
17. Sexuální výchova ve školách (obsah, metody, formy, principy)
18. Imunita a obrana organismu (lymfatické orgány, poruchy imunity)
19. Toxikománie, AIDS, negativní vlivy působící na člověka, zdravotní výchova a osvěta
20. Základy první pomoci, postup při poskytování první pomoci, neodkladná resuscitace, bez-vědomí, šok, krvácení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní poznatky z oboru biologie člověka ze základní a střední školy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student umí aplikovat poznatky z biologie člověka do výchovy a vzdělávání žáků a studentů studovaného stupně školy. Student si osvojí základní dovednosti první pomoci a uvědomuje si nutnost ochrany vlastního zdraví i druhých lidí. Poznatky z biologie člověka umí aplikovat a transformovat do oboru svého studia |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|