|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / Č1S5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
Č1S5
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 5
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 5 (společnost - zeměpis)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
80 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/EDVL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání kompetencí k výuce vlastivědných témat v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (společnost) na 1. stupni ZŠ. Student/-ka získá potřebné vědomosti, dovednosti a utváří si adekvátní postoje, potřebné k provádění didaktických analýz a didaktické transformace příslušného učiva, osvojí si teoreticky a částečně prakticky (na konkrétních příkladech) metodické postupy výuky učiva o přírodě a společnosti, a to v kontextu s předchozími kompetencemi, získanými v obecně pedagogických a psychologických disciplínách.
|
Požadavky na studenta
|
Předložení písemně vypracovaných úkolů zadaných v seminářích. Splnění podmínek písemného testu. Zpracovat PowerPointovou prezentaci na zadané téma a vystoupit s ní před spolužáky.
|
Obsah
|
1. Didaktika vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (se zaměřením na její vlastivědnou složku) jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému oblasti Člověk a jeho svět, význam vlastivědného vyučování na primární škole.
2. Vznik a vývoj předmětů o přírodě a společnosti u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap těchto předmětů.
3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás.
4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/.
5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání.
6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současných vlastivědných témat integrovaných do předmětů Člověk a jeho svět (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./.
7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současných vlastivědných témat integrovaných do předmětů Člověk a jeho svět /pokračování/.
8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV.
9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení v rámci vlastivědných témat. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědných témat v oblasti Člověk a jeho svět.
10. Organizační formy výuky.
11. Specifické didaktické prostředky ve výuce.
12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování.
13. Vlastivědná témata ve školním vzdělávacím programu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (60%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (60%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vavrdová, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha, 2017.
-
Základní:
Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědné části oblasti Člověk a jeho svět..
-
Základní:
Standardy pro základní vzdělávání. Člověk a jeho svět.
-
Doporučená:
Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.
-
Doporučená:
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
absolvovat základní pedagogické a psychologické předměty |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat obsah a místo didaktiky vlastivědného obsahu v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a v rámci ostatních disciplín |
vysvětlit místo a význam vlastivědného učiva ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v našem výchovně vzdělávacím systému, a to na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vybraných témat (dříve vlastivědných) předmětu Člověk a jeho svět na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému |
formulovat hlavní a dílčí cíle vyučování vlastivědných témat integrovaných v oblasti Člověk a jeho svět a zapracovat je do školního vzdělávacího programu |
vysvětlit základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědných témat vyučovaných ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a adekvátně je, vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů, promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.) |
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vyučování témat integrovaných ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro výuku, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědného obsahu předmětů Člověk a jeho svět ve vzdělávacím systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky |
aplikovat odbornou terminologii a doplnit si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu |
aplikovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
diskutovat problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vyučování vlastivědných témat v rámci oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro jejich výuku, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|