|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / Č1S4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
Č1S4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 4 (společnost - zeměpis)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
79 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/EDVL1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání kompetencí k výuce učiva v rámci předmětů Člověk a jeho svět (společnost) na 1. stupni ZŠ (se zaměřením na jejich geografickou složku). Student/-ka získá potřebné vědomosti a dovednosti z vědních disciplín, které tvoří obsahový základ předmětu Člověk a jeho svět (rozšiřuje a integruje si vzdělávací obsahy, týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat, a to v kontextu historie a současnosti) a na jejich základě si dotváří adekvátní postoje k realitě současné České republiky a rámcově světa. Osvojí si teoreticky a částečně prakticky (na konkrétních příkladech) metodické postupy praktických činností v terénu, práce s mapami a různými přístroji tak, aby byl schopen je aplikovat do výuky učiva o přírodě a společnosti, a to v kontextu s předchozími kompetencemi, získanými v obecně pedagogických a psychologických disciplínách.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování a přednesení referátu na dané téma, zpracování seminární práce, úspěšné splnění podmínek testu (alespoň 70% úspěšnost - hodnocení dobře, 80% úspěšnost - hodnocení velmi dobře, 90% úspěšnost - hodnocení výborně). Student může test dvakrát opakovat.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia předmětu Člověk a jeho svět (společnost). Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž předmět čerpá poznatky (zaměřeno především na literaturu vlastivědnou a geografickou), s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy.
2. Mapa a plán.
3. Charakteristika místního regionu.
4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/.
5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/.
6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/.
7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/.
8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/.
9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/.
10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/.
11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě.
12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika.
13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce předmětů Člověk a jeho svět (společnost) na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (75%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (25%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (75%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Česká republika ? tematický atlas
(Hájková, M., Svobodová, H.)
-
Základní:
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha, 2017.
-
Základní:
Učebnice prvouky, vlastivědy a Člověk a jeho svět pro 1. st. ZŠ..
-
Základní:
Kartografie Praha. Vlastivědné mapy pro 1. stupeň základních škol. Praha, 2016. ISBN 978-80-7393-356.
-
Doporučená:
Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené..
-
Doporučená:
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Doporučená:
Vavrdová, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
-
Doporučená:
Machalová, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-14-1.
-
Doporučená:
Anděl, J. Evropa - encyklopedický přehled zemí. Olomouc, 2001.
-
Doporučená:
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
obecné: absolvování základních pedagogických a psychologických předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti obecné didaktiky
|
orientovat se v kurikulárních dokumentech
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát odbornou literaturu k jednotlivým oborům a literaturu metodickou, znát odborné a metodické časopisy. |
Znát geograficko-historické charakteristiky ČR (poloha, členění státu, povrch, podnebí, vodstvo, nerostné bohatství, obyvatelstvo a osídlení, hospodářství, průmysl, doprava a služby). |
Znát pozici ČR v Evropě a znát sousední státy a jejich geograficko-historické charakteristiky. |
Znát základy ochrany a tvorby životního prostředí, orientaci dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce předmětů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole |
je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí, je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí |
umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., je schopen provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovede k těmto dovednostem i žáky |
jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.), |
dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti, |
je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|